sobota 26. února 2011

83rd Academy Awards (what else is new?)

Především se na začátek sluší napsat omluva za neaktualizaci. Vznikla mi paradoxní situace, že ač doma dlouhodobě marodím, tak právě to mě odrazuje od jakékoliv činnosti - i od psaní čehokoliv. Hlavně přístup k novým filmům je omezený a psát recenze a doporučení na starší kousky taky nejde pořád.
Chtěla bych jen krátce napsat o letošních cenách Akademie (Oscarech, samozřejmě). O nominacích jste určitě četli všude jinde, a i o potenciálních (a téměř jasných) vítězích.
Velká otázka (a velký hype) panuje ale i kolem dvou mladých průvodců letošním ceremoniálem - James Franco a Anne Hathaway jsou zajímavá a odvážná volba, oba mají už nominace (Franco letos za 127 hodin), jsou známí, oblíbení a talentovaní. Anne je navíc velmi dobrá zpěvačka, ale kupodivu na zpěv (nejspíš) v případě moderátorů nedojde.
Pokud vás tedy zajímá, co se bude dít, aniž byste museli zůstat z neděle na pondělí vzhůru, a jen si pak to nejlepší proklikat na youtube, pak si přečtěte spoilerodního průvodce večerem, jak ho prezentuje Nikki Finke z Deadline.
Prakticky celý večer (až na vítěze) je popsán v tomto článku.

Moderování zní jako zábava, jen si říkám, jestli to nebude trochu přeplácané. Návrat originálních písní do programu je dobrý krok, ale ty výměny kostýmů znějí trochu jako moc velké strhávání pozornosti na moderátory (čemuž se producenti podle svých slov chtěli vyhnout). Uvidíme a názor si budeme moci udělat v noci z neděle na pondělí. Teď ještě najít, kde půjde celé to veselí sledovat online, připravit si něco s kofeinem na pití a brambůrky a jeden z nejdůležitějších filmových večerů může začít.

pátek 4. února 2011

Blake´s 7 (Velká Británie, 1978-1982)

Roj Blake je politický aktivista, odsouzen na doživotí za zločin, který nespáchal. Během převozu na vězeňskou planetu se mu povede s dalšími spoluvězni získat cizí, technologicky vyspělou loď, a začít dávat dohromady odboj. Posádka tvořená zloději a vrahy není z nápadu nadšená, přesto rádi následují Blaka ublížit zkorumpované Federaci – a přitom si třeba i něco vydělat. Každý s vlastním motivem, pochybnou minulostí a prstem na spoušti se pouštějí do boje, který před nimi tolik lidí prohrálo.


Dnes se podívám do historie a představím u nás naprosto neznámý klenot sci-fi seriálové tvorby z Velké Británie.
V době, kdy už měla za sebou na obrazovkách premiéru mírumilovná Federace s posádkou Enterprise, a na velkém plátně se proháněl Luke Skywalker se světelným mečem, přišel tvůrce Terry Nation s nápadem, který sice dnes není nijak ojedinělý, ale ve své době byl výjimečný. Seriál s víceméně uceleným příběhem, nejasnými postavami a temným dějem, vnesl do světa televizní science-fiction svěží vítr.

Terry Nation je spolu s Chrisem Boucherem nejčastějším autorem jednotlivých epizod (Nation vymyslel  Daleky v Doctor Who), a pod dvěma epizodami je podepsaná i britská autorka science-fiction, Tanith Lee.
Doctor Who má seriál společné nejen tvůrce, ale i hodně herců se mihlo v nových či starých dílech Doctora, a naopak. (například Colin Baker, představitel jednoho z původních Doctorů, si zahrál v Blake´s 7 výbornou postavu zabijáka). Blake´s 7 byl koneckonců plánován jako sci-fi pro dospělé, protože Doctor Who byl (a je) spíš seriál pro celou rodinu. Tady ovšem veškeré spojení končí, protože příběhově jsou někde úplně jinde.
Humoru, hlavně v podobě brilantně vybroušených dialogů mezi postavami, je tu sice dost a někdy se lze "smát" i v místech, kdy si tvůrci dovolí něco neobvyklého, jako je otočení příběhu úplně někam jinam, ale to je asi tak všechno. Blake´s 7 má atmosféru velmi hutnou a ponurou, hlavně v poslední sérii, kdy už neměl Terry Nation nad seriálem dohled, a ostatní se tak vydali jinou cestou. Poslední, 4. série, asi nejvíc evokuje dojem, že spíš než o odbojáře jde o skupinu zločinců, bojujících o své vlastní přežití v nepřátelském vesmíru, kde platí "zabij nebo budeš zabit". Prostředí někdy i připomíná filmovou sérii Šílený Max, protože s malým rozpočtem se často natáčelo v různých lomech, továrnách, a dovolili si i šílené výtvory v podobě různých bizarních postav a příběhů. Naopak se nešetřilo na kostýmech, které jsou jednou z nejspecifištějších charakteristik Blake´s 7 - a v případě postav Avona a Jenny - i nejdiskutovatelnějších.
Možná by stačilo jen říct, že Blake´s 7 je alternativní, temný vesmír Star Treku. Původní nápad "Robin Hood ve vesmíru" bere rychle za své, zvlášť v druhé polovině, kdy o nějakých nevinných zbojnících, kteří bohatým berou a chudým dávají, nemůže být řeč. V mnoha recenzích a článcích se mu často říká anti-Star Trek. A je to docela přesné.
Federace tu není mírové sdružení planet, ale zkorumpované diktátorské impérium, do kterého obyvatelé jiných planet rozhodně nevstupují dobrovolně, a v níž je otroctví a zločin tolerován až do nejvyšších míst. Postavy tu nejsou černobílé, a už vůbec to nejsou hrdinové.
Z dnešního pohledu je Blake´s 7 hybrid Farscape a Firefly s tím, že po shlédnutí Blake´s 7 je jasné, jak vlastně neoriginální oba tyto seriály jsou. Blake´s 7 je předběhl nejen časově, ale i ve vykreslení postav, příběhu, a politické nekorektnosti.
Blake´s 7 je plný antihrdinů. Blake je jediný, který je opravdu nevinný z činu, z něhož ho obvinili, a jehož cíl je svrhnout Federaci sjednocením všech odbojářů z různých planet. Nikdo z jeho posádky ho ale nebere jako jediného vůdce a jdou za ním jen proto, že jsou všichni na černé listině (jsou vinní a právem odsouzení) a zůstat v pohybu je pro ně výhodné. Navíc jejich loď, The Liberator, je neznámého původu, obsahuje výjimečnou technologii, a kterou by měla ve svých rukou nejradši většina generálů Federace. Nejvíc Servalan, po moci prahnoucí nejvyšší vojenská velitelka, připomínající krásnou, ale masožravou rostlinu, která jde hlavním hrdinům po krku od první chvíle.

Síla seriálu spočívá hlavně a především v postavách. Většina z nich si vzájemně nevěří, ačkoliv mají všichni určité schopnosti, znalosti, jež z nich dělají unikátní skupinku inteligentních, ale velmi pochybných charakterů.
Každému z nich jde o vlastní přežití, takže si vzájemně kryjí záda, ale čistě proto, že se vzájemně potřebují. Na druhou stranu jsou k Blakovi loajální právě proto, že jsou všichni na stejné lodi. A hlavně  Blake je dostatečně přesvědčivý velící typ na to, aby dokázal apelovat na lepší stránky osobností všech na palubě.
Ale ani sám Blake není neomylný, a to se odráží i na příběhu. Členové jeho posádky se s ním hádají, pochybují o jeho rozhodnutích, často právem. Sám nejde pro ránu daleko, dělá sporná rozhodnutí, která někdy stojí životy nevinné lidi a svých rozhodnutí nikdy nelituje, ale musí nést jejich následky.
Jeho největším oponentem a zdaleka nejzajímavější postavou celého seriálu je Kerr Avon. Geniální, arogantní, cynický počítačový expert, který nesdílí Blakovo nadšení, ani ideály, ale paradoxně mu několikrát zachrání život a postupně se jejich vztah mění na zajímavý boj dvou protipólů. Na jejich interakci z velké části seriál stojí a funguje výborně. Avon kritizuje Blakova rozhodnutí, dokáže se s ním zdravě pohádat a ještě mít dostatek autority, aby na svou stranu zviklal ostatní. A už vůbec mu nedělá problém někoho zabít. A taky si postupem času ukradne seriál pro sebe.
Blake i Avon mají pak zajímavý vztah i s postavou Cally. Telepatkou, vyhoštěnou z vlastní planety kvůli jejímu napojení na odboj. Cally nezabíjí, když nemusí a stává se svědomím celé posádky. Ovšem ve chvíli, kdy dojde na boj, dokáže být stejně chladnokrevná a vražedná jako ostatní. Její vztah právě s Avonem je dynamický, hlavně proto, že jako jediná má často připravenou ostrou reakci na jeho racionální a chladnokrevné urážky, a v několika případech ho usměrní „správným“ směrem. Cally trpí bohužel i tím, čím většina ženských postav – je trochu nevyužitá a většího rozvoje dojde až po dvou sériích, kdy je ale až příliš kladen důraz na její telepatickou stránku.
Další ženou na palubě je pašeračka a pilotka Jenna Stannis. Je chytrá, bystrá, ovládá perfektně řízení lodi a je velmi technicky zdatná. Stejně jako Cally, i ona Blaka podporuje, i když už s výhradami a ani u ní není úplně jasné, na čí stranu by se v případě „vzpoury“ přidala.
Jedním z prvních, vedle Jenny, na koho Blake v seriálu narazí, je Vila Restal, což je na první pohled obyčejný zloděj. Dokáže otevřít všechno a je to expert na bezpečnostní systémy. Má především roli „hláškaře“ (tolik odlišnou od postavy Avona, jehož většina vět je jedna perla vedle druhé), a hlavně palubního zbabělce. Ale i on má občasné záblesky odvahy, a paradoxně je jednou z nejméně čitelných postav právě kvůli své „zbabělosti“. Nechce umřít, a proto neustále hledá způsoby, jak se vyhnout nebezpečí. Od začátku dává jasně najevo, že při první příležitosti změní strany, ať už by ta druhá strana byla jakákoliv. O lidi kolem sebe se ale upřímně stará, a často je vytáhne ze svízelné situace. I přes poměrně sympatickou a mírnou povahu nedělá ani jemu problém zmáčknout spoušť.
Jeho nejbližším „přítelem“ je Oleg Gan, což je odsouzený vrah. Zavraždil muže, který zabil jeho ženu a šlo tak z velké části o sebeobranu. Jeho problémem jsou sklony k nepříčetnosti, kterou kontroluje čip, implantovaný do mozku. Čip mu brání kohokoliv zabít, což je sice limitující, ale se svou mohutnou postavou zbraně nepotřebuje – má ruce. Gan je vedle Cally jediný, kdo bezpodmínečně podporuje Blaka téměř od samého začátku.
Členem původní posádky se ještě stává neoficiálně palubní počítač Zen, jehož původ je neznámý, a který občas odmítá spolupracovat.






Záměrně používám slovo původní posádka, protože v Blake´s 7 se nebojí postav zbavovat tím nejhorším způsobem – smrtí. Nikdy není jasné, jestli se ze situace všichni dostanou živí, a co je čeká za dalším rohem. Už během prvních dvou epizod se tvůrci nezdráhají někdy i ošklivým způsobem zabít sympatické vedlejší postavy, a to se stává vlastně tak trochu pravidlem. Ony totiž i vedlejší, epizodní postavy, jsou až na výjimky sympatické, často i s Blakem a jeho lidmi spolupracující, a přesto je tvůrci neváhají odstranit.

Kdybych šla do extrému, tak by se dalo říct, že v Blake´s 7 se nebojí ukázat, jak může odboj vypadat. Že je to často krvavý a zoufalý boj o přežití, s nejistým výsledkem a někdy i velmi nejasnou pomyslnou čárou mezi dobrem a zlem. Jak daleko jsou ospravedlnitelné pochybné činy, kterých se posádka v rámci "vyššího dobra" dopustí? Možná by bylo zajímavé vidět, jak by si s podobným tématem dnes tvůrci poradili, ale těžko by si dovolili takovou nekorektnost, jako v roce 1978. Založit seriál na bandě zločinců, které vede částečný psychopat, není zrovna téma pro publikum do 15ti let.

Seriál se od začátku potýkal s tím, s čím bojuje většina seriálů i dnes – s malým rozpočtem (některé triky jsou i na dobu vzniku hodně pozadu, naopak třeba vnitřek lodi je i na dnešní poměry velmi působivý), se sledovaností, odchodem herců a hrozbou zrušení. Tvůrci si s tím ale dokázali poradit, a kupodivu je to spíš ku prospěchu, protože od 3. série to celé spěje trochu úplně jinam a jakési abstraktní depresivno provází Blake´s 7 až do konce.
Nedostatek peněz na efekty pak vykompenzovali tím, že velké vesmírné bitvy nahradili pohledem přímo na reakce hlavních postav. V případě nárazu či výbuchu to s nimi všelijak hází, všechno kolem nich vybuchuje, zatímco se zvenku ozývají rány. Je to způsob velmi efektní, možná ještě víc, než kdybychom viděli bitvu z venku. Být přitomni mezi postavami při samotné bitvě je mnohem osobnější, než "z vesmíru" sledovat, jak po sobě dvě lodě střílejí.
Závěr, mimochodem přesně odpovídající povaze seriálu, je dodnes považován za jeden z nejlepších závěrů vůbec (v případě čistě britské tvorby se přetahuje například s Life on Mars). Troufám si říct, že i když jsme dnes už v televizi zvyklí na ledaccos, tak závěry seriálů nejsou silnou stránkou, a právě proto je konec Blake´s 7 tak výjimečný a působivý.

I přes propojenost příběhu jsou v Blake´s 7 samostatně stojící epizody (z celých 4 sérií se mi vyloženě nelíbily jen dvě), trpí určitou nekonzistentností a některé linie nejsou úplně dovedeny do konce a ne všechny postavy (původní i nově příchozí) mají dost prostoru pro rozvoj. Ale v tom je dost možná i síla Blake´s 7. Britští tvůrci nejsou na dlouhé proslovy a srdceryvné scény. Potřebují jen bystrého diváka, který je schopen číst mezi řádky, případně malý náznak v pohledu či dotyku nebo větě. To bohatě stačí k tomu, abychom s lidmi v příběhu sympatizovali, i když většina z nich jsou chladnokrevní zločinci, schopní prodat (či zabít) bratra pro svůj vlastní prospěch.

Každá ze 4 sérií má 13 epizod, a časová linie v seriálu tak není úplně jasná, ale v posledních dílech je naznačeno, že do 4 sérií vměstnali víc, jak 4 roky, jak by se dalo podle počtu sezón usuzovat. Epizody mají delší stopáž, kolem 50 minut, což dává tvůrcům volnou ruku na rozehrání i samostatných příběhů.

Ani 30 let neubralo tomuto sci-fi seriálu nic z jeho kouzla, a pokud vyloženě nelpíte na tricích a epických vesmírných bitvách, pak neexistuje vedle dalších sci-fi klasik nic lepšího, než právě Blake´s 7.