pondělí 25. července 2011

Svatba mého nejlepšího přítele (My Best Friend´s Wedding, USA, 1997)

Julianne se živí jako kritička jídel a restaurací, Michael jako nezávislý sportovní novinář. Ti dva se kdysi na vysoké potkali, zamilovali a zase rozešli. Devět let zůstali nejlepšími přáteli s tím, že Michael Julianne celé ty roky miloval, ale ona se svou přelétavou povahou nikdy neuznala, že miluje jeho. A když Michael jednoho dne zavolá, že potkal "báječnou Kim", a bude se ženit, Julianne si řekne, že Michael je jen její a vezme si ho zpátky…


Svatba mého nejlepšího přítele je velmi svérázná romantická komedie, která mile překvapí ty, kteří od ní nic nečekají.
Celý koncept je vlastně založen na tom, jak se Julianne snaží Kim a Michaela od sebe odehnat, ačkoliv ti dva jsou očividně zamilovaní a stvoření jeden pro druhého. V postavě Julianne se podařilo Julii Roberts vytvořit "sympatickou mrchu", která sice dělá jednu levárnu za druhou, ale nejde ji nefandit, protože většinou se její pečlivý plán otočí a Kim a Michaela proti její vůli stmelí. A protože na postavě Julianne celý film stojí, je to příjemné sledování. Její lsti se neokoukají, protože film není o tom, co vymyslí příště – jen celý koncept doplňují a my můžeme jen s očekáváním sledovat, jak se to zvrtne tentokrát.
Souboj obou rivalek pak není o rvaní vlasů nebo hysterických výjevech, není tady místo pro infantilní humor – Julianne i Kim jsou normální ženské, které náhodou chtějí jednoho chlapa. A zatímco Julianne jde za svým cílem vědomě, Kim nic netuší téměř až do samého konce – diváka (a Julianne) si získá svou bezprostředností a určitou naivitou. A Julianne je zase obyčejná, inteligentní a vzdělaná žena, která si zrovna uvědomila, že je s jejím životem něco špatně, a že je potřeba s tím něco dělat – jen to nezbytně nemusí znamenat rozbití vztahu svého bývalého s jeho nastávající. 

Julie Roberts určitě není nejlepší herečka na světě (o Oscaru pro ni se dá vést řada diskuzí) a drama není její parketa, ale má dost charisma a komediálního načasování, aby film v pohodě utáhla, a vzala sebou do vleku bezprostřední Cameron Diaz. Ta si sice celou dobu páčí čelist úsměvem, ale její Kim je dostatečně milá a příjemně praštěná na to, abychom měli jako diváci velký problém si rozhodnout, které vlastně fandíme – a nakonec dojít k názoru, že si vybírat nemusíme.
Kamenem úrazu je bouhžel sám objekt zájmu obou žen – Michael v podání bezkrevného Dermota Mulroneyho. Existuje důvod, proč to tenhle chlápek nikdy nedotáhl dál, než k romantickým komediím – má totiž naprosto nulové charisma a jeho schopnost používat mimické svaly se omezuje na unavený úsměv. Člověk se pak až diví, co na něm ty dvě vlastně vidí. Když navíc i jeho postava není úplně ideálně napsaná – Julianne celkem logicky upozorňuje mladou Kim, že Michael je jeden velký zlozvyk. Michaelova absolutní nechuť se jakkoliv měnit nebo se čehokoliv ze svého života vzdát i kvůli ženě, kterou si chce vzít, vzbuzuje přinejmenším pochybnosti.
Nepomáhá mu moc ani to, že mu od začátku v další výrazné roli dává na frak Rupert Everett v roli Juliannina homosexuálního kamaráda George. Ten Julianne sice s jejím intrikařením na chvíli pomáhá, ale zároveň se jí ho snaží rozmluvit a navést ji správným směrem. V celém filmu se vyskytuje zhruba tak 20 minut, ale ty si bezpečně krade pro sebe (scéna u stolu v restauraci je ve filmu nejlepší, a podle mě i jedna z nejlepších "téměř spontánních" scén vůbec).


Originální a svižné zápletce trochu podráží nohy mírně natahovaná prostřední část, kdy dojde na nudné rozhovory mezi Julianne a Michaelem. Julii Roberts a Mulroneymu bude někdo dost těžko věřit, že byli kdysi zamilovaní, protože opravdu vypadají spíš jako staří kamarádi než milenci.
Samotný závěr je pak možná pro někoho překvapivý, a mírně otevřený (jednu dobu se mluvilo o pokračování s názvem Rozvod mého nejlepšího přítele), ale jde o pěkné zakončení příjemného filmu.
Není to nic, co by si člověk kupoval domů na DVD za čtyři stovky, ale minimálně jako zábava na deštivé odpoledne slouží dostatečně.



pondělí 18. července 2011

Kiss, Kiss, Bang, Bang (USA, 2005)

Zlodějíček Harry se náhodou připlete na herecký večírek, kde potkává svou bývalou lásku ze střední školy, Harmony. Jako zloděj, vydávající se za herce, který má hrát detektiva, si vymyslí, že právě prací detektiva se živí, a protože Harmony se zrovna čirou náhodou zabila sestra, slíbí jí pomoc. Jenže jako někdo, kdo si všechno vymyslel, a kdo se veze jen s opravdovým detektivem Perrym (který taky není úplně běžným detektivem), se okamžitě dostává do problémů – mrtvoly kolem něj se hromadí a případ, který zpočátku vypadal jen jako hra, se mění v pořádnou detektivní zápletku.


Kiss, Kiss, Bang, Bang není tradiční detektivka. Je to v podstatě místy absurdní detektivní komedie, odkazující na to nejlepší z Buddy movies z posledních dvou dekád 20. století.
Za kameru se usadil poprvé režírující Shane Black, který nenechal nic náhodě a příběh si i sám napsal. A kdože je Shane Black? Přece scénárista Posledního skauta či Smrtonosné zbraně, což jsou vzory pro Buddy movies. A hlavně jsou napráskané hláškami od začátku do konce. Black tak plní ústa Harryho a Perryho jedním chytrým a vtipným dialogem za druhým, zatímco oba nedobrovolní parťáci kličkují v příběhu, plném černého humoru, absurdních situací a mrtvol.

Kiss, Kiss, Bang, Bang je přesně ten druh filmu, na který je potřeba podívat se minimálně dvakrát. A hlavně v originálním znění, protože je to typický příklad toho, kdy dabing zabíjí polovinu hlášek – hlavně umírněním nadávek, kterých je tu vrchovatě (ale nejsou používány účelově a k situaci vždycky sedí).
Detektivní zápletka je ovšem téměř vedlejší. Sledovat počínání po uši zamilovaného Harryho, v podání perfektního Roberta Downeyho Juniora, jak se snaží pomoct Harmony, bojovat se zabijáky a ještě přitom zaujmout místo vypravěče, je tak skvělé a vtipné, že to volá po opětovném shlédnutí. A kulometný vybroušený dialog se nedá pochytit napoprvé.
Překvapením je Val Kilmer v roli detektiva Perryho, nazývaného "Gay Perry" (říká se mu tak z poměrně očividných důvodů). Kilmerův nejznámější film je Batman navždy, a od té doby se nikdy v ničem pořádně neprosadil. Kiss, Kiss, Bang, Bang sice není žádný trhák a je to jeden z těch extrémně nedoceněných filmů, ale je na něm vidět, že si možnost zahrát si v takovéhle detektivně absurdní hříčce užívá. Trojici dost obstojně doplňuje Michelle Monaghan, která slouží nejen jako milostný zájem hlavního hrdiny, ale hlavně jako dívka, která dokáže nakopat zloduchovi zadek, když je to potřeba.

Dojem nepatrně ruší Blackova místy nejistá režie. Jím napsané dialogy jsou perfektní, jenom to působí trochu neuspořádaně a něco by bylo možná potřeba vystřihnout, aby se film vyhnul dvěma, třem hluchým místům. Hlavně asi dvacetiminutový začátek se trochu vleče. Na druhou stranu samotný úvod, včetně titulků, je dokonalý.
Ale tyhle malé chyby je asi třeba připsat tomu, že Black režíroval poprvé a svůj vlastní materiál nechtěl o nic ošidit.

Některé filmy mají pokračování, o která nikdo nestojí a jiné filmy by si pokračování zasloužily, a nemají ho. Je otázka, jak by se z téhle černohumorné, téměř komiksově laděné filmařiny dělal druhý díl, ale už jen vidět RDJ a Kilmera jako plně fungující detektivní tým, by stálo za zkoušku. Takhle nám bude muset stačit ta druhá nejlepší možnost – Downey a Black se sejdou znovu při natáčení třetího Iron Mana, což je přesně téma, s nímž můžou na tenhle projekt navázat.