Ewan McGregor hraje
průměrného spisovatele, který je najat na zdánlivou práci snů – má pomoci
bývalému britskému premiérovi, Adamu Langovi, se sepsáním autobiografie.
Předchozí spisovatel, který Langovi pomáhal, totiž spáchal sebevraždu a najít
náhradu není jednoduché. Spisovatel (celou dobu vystupující jen pod jménem
Duch), začne do smrti svého předchůdce vrtat a zjišťuje, že kolem Adama Langa
je mnoho tajemství, která měla zůstat utajená. A čím blíže je pravdě, tím větší
hrozí nebezpečí, že skončí stejně jako spisovatel před ním...
Roman Polanski nemůže do
USA, protože by ho tam zavřeli. To se obecně ví, ale nijak ho to neomezuje
v natáčení skvělých filmů, do nichž se mu herci stále hrnou, i když musejí
kvůli tomu cestovat přes půl světa.
Muž ve stínu spadá přesně do téhle kolonky. Odehrává se sice v USA, ale točený tam
pochopitelně není – ovšem to vůbec nevadí, protože dobrá polovina filmu se točí
kolem vily na pobřeží a jednoho přístavu. A to Muži ve stínu dodává na přitažlivosti.
Atmosféra je základ, diváci,
kteří očekávají od thrilleru nějaké to střílení a honičky v autě, budou
zklamáni. Ti ostatní dostanou skvělý film, v němž se zdánlivě nic neděje,
a přesto skončí na konci filmu přilepení k obrazovce. Tady jde o pečlivé
budování atmosféry, které plyne z osamělosti hlavního hrdiny, tajemství
obestírající všechny postavy, tajemnou minulost samotného premiéra, aby na
konci vyvrcholila zajímavou pointou a překvapivým závěrem. Ano, pointa a
překvapivý konec znějí jako obrovské klišé, a pointa samotná se dá,
s trochou přemýšlení, odhadnout. Ale závěr opravdu je nečekaný, a o pointě se moc přemýšlet nedá, protože divák je na
konci tak vtažený do děje, že pointa už je vlastně jen třešničkou na dortu.
Tápání ve tmě (někdy
doslova), nevědomost toho, co se děje kolem, odříznutí domu, v němž náš
hrdina paměti bývalého premiéra sepisuje, to je ta hlavní věc, která nás baví a
zajímá. Odlehčení od napětí se dočkáme jen párkrát – například snaha jednoho ze
zaměstnanců, jehož zdánlivě jedinou prací je uklízet listí před domem –
přicházející vniveč ve stále silněji foukajícím větru.
Kazící se počasí, jakoby
se smrákající mraky nad hlavami hlavních postav, stísněnosti nahrává. Skoro to
vypadá, že je v celém filmu neustále listopad...
Ewan McGregor hraje
s talentem sobě vlastním – jeho hrdina je lehkovážný, lehce ironický, ale
postupně ho opouští humor, a přichází napětí až téměř panika. Fakt, že neznáme
jméno jeho postavy, zdůrazňuje jedno z „poselství“ celého filmu – ve vysoké
politické hře je spousta pěšáků, kteří jsou neznámí a padají za oběť své
naivitě. Celou dobu je stínem bývalého premiéra – poslouchá jeho životní
příběh, přepisuje, a pátrá po detailech, v nichž, jak známo, tkví ten
pověstný ďábel.
Pierce Brosnan vklouzl do
role bývalého premiéra, kterého pronásleduje skandál, rozrůstající se do
velkých rozměrů, naprosto dokonale. James Bonda bychom v něm poznali jen
stěží.
Kim Catrall v roli
jeho asistentky (u které je naznačeno, že je možná i něco víc), je k nepoznání,
a poměrně neobvyklou roli si vychutnává. Ruth Lang, manželku expremiéra, hraje
Olivia Williams – téměř příkladová britská herečka, jejíž role je zajímavá a částečně
také připomínající stín, hraje slaměnou vdovu jako cynickou, osamělou, ale
stále ambiciózní ženu, která je s manželem už jen kvůli zachování jeho (a
své) tváře.
Leckoho překvapí i
například James Belushi v malé roli Duchova šéfredaktora nebo Timothy
Hutton jako Langův právník.
Alexandre Desplat stvořil
k filmu pozoruhodný soundtrack, podtrhující atmosféru, ale zároveň
vyvolávající pocit stoupajícího napětí. Je potřeba zmínit i kameru Pawela
Edelmana (nominace na Oscara za Pianistu),
jehož snímání pochmurného ostrova také na náladě nepřidá.
Muž ve stínu není film pro každého. Pomalé tempo, a fakt, že přece jen chvíli trvá, než
se začne něco dít, může leckoho odradit. Jako u všech podobně laděných filmů,
je potřeba být také ve správném rozpoložení, protože nálada je u Muže ve stínu důležitá (ve filmu i u
diváka).
Kdo ale vydrží, a dokáže
se správně naladit, toho čeká skvělý filmový zážitek.
Žádné komentáře:
Okomentovat