pondělí 11. listopadu 2013

U Konce světa (The World´s End, Velká Británie, 2013)

Pět přátel se po dvaceti letech vrací na místo činu, do svého rodného města Newton Haven, aby dokončili takzvanou Zlatou míli. Ta obsahuje dvanáct barů, a v každém z nich si musejí dát pivo. A to všechno stihnout za jeden večer. Gary King, kdysi vůdce svých přátel, průšvihář a notorické dítě, své přátele těžce přemlouvá, aby se nakonec všichni sešli a pokusili se o to, co se jim před dvaceti lety nepovedlo. Ale po příjezdu do města zjišťují, že se změnili nejen oni sami, ale hlavně městečko, v němž si je nikdo nepamatuje a lidé se chovají podivně, téměř strojově....

Třetí díl „Cornetto trilogie“ byl nedočkavě vyhlížen všemi fanoušky trojice Pegg/Frost/Wright. Ti se po své poslední spolupráci (Jednotka příliš rychlého nasazení) rozběhli všemi směry. Edgar Wright si natočil Scotta Pilgrima, Simon Pegg začal poměrně úspěšně brázdit hollywoodské herecké vody a s Frostem si jen střihl komedii Paul.
Jejich nejnovější počin jakoby tohle všechno zrcadlil. I v předchozích dvou filmech šlo o určitou poctu žánru, napěchovanou odkazy, ale i jakousi geekovskou svobodu, kdy se vždy některá z hlavních postav snažila vyhnout okolnímu reálnému světu, ať už v umírněnější verzi Dannyho z Jednotky, nebo extrémnější, kterým byl Ed z Úsvitu mrtvých.
Obě tyto role hrál Nick Frost. Kouzlo U Konce světa tkví z velké části v tom, že si Pegg s Frostem role prohodili. Simon Pegg tak hraje postavu Garyho Kinga, na první pohled povaleče, který žije jen z dnů bývalé slávy na střední škole, kdy spolu s kamarády vymetal hospody. Má stále původní oblečení, auto, žije v jednom pokoji, a zrovna se vrátil z protidrogové léčby. Sehnat starou partu dohromady a absolvovat znovu celou hospodskou trasu je Garyho záležitostí přežití (později doslova), a znamená to pro něj vlastně uzavření minulosti, aby se mohl pohnout dál.
Nick Frost se tak objevuje v roli seriózního podnikového právníka Andyho Knightleyho, který celý život nedělal nic jiného, než že tahal Garyho z maléru, aby to s ním nakonec úplně vzdal a nechal Garyho napospas osudu.
Tyto dva doprovází ještě další tři přátelé z mládí. Oliver, smrtelně vážný realitní agent, jehož si vychutnal Martin Freeman. Steven, architekt, chlubící se novou, mladou přítelkyní, s tváří Paddy Considinea, který má také osobní problém s Garym a jeho tendencí přebírat Stevenovi všechny jeho potenciální přítelkyně. Eddie Marsan pak skupinku doplňuje jako uťápnutý Peter Page, který se na všechno musí ptát manželky a pracuje pro svého otce. Pětici ještě podpoří Oliverova sestra Samantha (neustále vyděšeně se tvářící Rosamund Pike), která kdysi měla aférku s Garym, ale na níž si vždycky myslel Steven.
Gary King je zpět ve svém živlu, zatímco ostatní se za ním téměř nechtěně vlečou, začínají roezbírat staré rozpory, hlavně ty s Garym, a do poloviny filmu tak sledujeme rozvíjení postav, abychom se o ně později mohli bát…

Že  U Konce světa z velké části čerpá z různých katastrofických sci-fi, či hororů na téma Lupičů těl, je jasné. Gary a ostatní tedy brzy čelí nepravděpodobné mimozemské invazi, kterou musejí v podnapilém stavu odvrátit. Jejich plán je zpočátku poměrně jasný. Musejí dojít až do posledního baru, U Konce světa, aby nevzbudili podezření, že o invazi vědí. Jejich vzájemné rozpory, a fakt, že Gary to dělá hlavně pro sebe, celé jejich snažení narušuje. Jsme tak svědky dvou velkých bitek, hodně utíkání, a sem tam hádky mezi přáteli. Wright s Peggem se samozřejmě nebáli do filmu vepsat i nějakou tu ztrátu hlavní postavy, takže my jako diváci nikdy nevíme, co čeká za dalším rohem, a kdo se za ten roh dostane živý...
U Konce světa je ale i tak o dost temnější, než předchozí dva filmy. Cornetto se tu vyskytne těsně před koncem, a všimnou si ho jen opravdu pozorní diváci. Nápad dospívání, odpovědnosti, ale zároveň následování snů a naděje v něco, za co je třeba bojovat, je tu prezentována hlavně skrz postavu Garyho Kinga. Díky tomu celý film získává asi jednu z nejlépe podkreslených postav v celé trilogii. Ač je to z velké částí Pegg/Frost show, často se stane, že i Frost jen statuje v pozadí, zatímco Pegg předvádí fantastické herectví, obsahující všechno od dětinského nadšení, až po kruté zklamání ze života, který se nevyvinul tak, jak by si Gary býval představoval. U Konce světa se proto stává dospělejším filmem. Wright s Peggem napsali scénář, v němž sami dospívají – Simon Pegg herecky (za mě osobně jeho nejlepší výkon, a kdyby si ho všiml někdo na nominaci aspoň na Zlatý Glóbus, vůbec bych se nezlobila), Edgar Wright režijně, a celé to tak působí jako pomyslná tečka za roky geekovského řádění. Přítomnost geeka tam je vidět na každém kroku, bojové scény jsou vymazlené, stále se objevují oblíbené herci v různých rolích (David Bradley či Bill Nighy), v jedné z rolí další představitel Jamese Bonda, tentokrát Pierce Brosnan, a celá řada odkazů, které se pochytí až na druhé či třetí shlédnutí. Přesto je vidět, že Wright získal nějakou tu zkušenost navíc,  a i ten scénář drží víc pohromadě. Není nijak překombinovaný (do Jednotky se náhodný prvek jako pobíhající labuť hodil, tady by to ale bilo do očí), sci-fi element není nijak násilný, a epicko-apokalyptický závěr tomu dodává pochmurnost, ale zároveň naději pro všechny postavy, které dostaly šanci začít znovu. 

U Konce světa může být pro některé zklamání, pro jiné příjemným překvapením. Osobně se řadím do druhé skupiny. Není to zběsilá taškařice, ale humor je přítomen stále, hlavně v podobě skvěle napsaných dialogů. Je to výborné ukončení série s příchutí Cornetta, a kdyby se tahle trojka sešla ještě jednou, možná i u něčeho vážnějšího, možná by jim to i prošlo…

ČSFDIMDB

Žádné komentáře:

Okomentovat