Nick
Burkhardt pracuje jako detektiv v Portlandu, žije s přítelkyní,
kterou by rád požádal o ruku a je se svým životem spokojený. Když jednoho dne
začne vidět divné věci, a do města za ním přijede teta, která ho vychovala,
všechno se změní. Teta Marie je smrtelně nemocná a přijela Nickovi předat jeho
rodinné dědictví – Nick je z pokrevní linie Grimmů, kteří nejen o monstrech
psali, ale také je mohli vidět a lovili a zabíjeli je. Nick by měl toto
dědictví převzít. Než se naděje, tak je sám, jen s pár tajemnými náznaky,
které mu Marie nestihla vysvětlit, s přívěsem plným starých knih a zbraní,
a schopností vidět pravou povahu monster, která se schovávají mezi námi. Jenže
ne všechna pohádková monstra jsou zlá a ne všichni touží po krvi. Nick se svou
povahou detektiva, se smyslem pro dobro a zlo, se musí naučit chodit po šedé
linii, která rozděluje a spojuje jeho dva světy….
Grimm měl na televizi
NBC premiéru na podzim 2011. Začal pozvolna, ve vražedném pátečním čase, kde
nikdo nečekal úspěch a naopak všichni čekali, že seriál rychle shoří v zapomnění.
Jenže producenti a jiní papalášové zapomněli na nevyzpytatelnost televizního
diváka, lačnícího po změně, která by přinesla zase něco nového od upírů a
detektivek.
Když
se na konkurenční televizi rozjelo Once
Upon a Time, začala nová vlna – hororově či jinak pojaté pohádky. Grimm je takovým mixem všeho možného,
ale ze všeho nejvíc odkazuje na Buffy, a to zcela otevřeně a hned z několika důvodů.
Tím
hlavním jsou jména tvůrců – David Greenwalt a Jim Kouf pomáhali Jossu Whedonovi
tvořit svět nejen přemožitelky, ale i jejího upírského přítele, Angela.
Grimm
se v mnohém k jejich odkazu hlásí a docela dobře se mu to daří. V každé epizodě přímo nebo nepřímo odkazuje na nějaký příběh bratří Grimmů. Někdy jen jedním aspektem vyjmutým z kontextu, ale v několika epizodách jde o dokonalé převyprávění, kdy například pohádka o Popelce získává zcela jiný rozměr a romantikům tříští jejich představy o "žili spolu šťastně až do smrti".
Předně
je potřeba říct, že stejně jako výše zmíněná Whedonova dítka, i tady se děj
rozvíjí velmi pomalu. První dva pilotní díly jsou docela povedené, aby do
zhruba páté až šesté epizody nastal útlum, a pak se začala tvořit jedna
zápletka vedle druhé, pozvolna se slévající dohromady. Cestu Grimma sledujeme
očima hlavního hrdiny, Nicka, který přes počáteční odmítání svého dědictví ve
stylu: „Jsem nejdřív policajt a jako takový se budu chovat, a že přitom vidím
nějaké pohádkové příšery je vedlejší.“, dojde do bodu, kdy zjišťuje, že něco
takového se odmítnout nedá. Má to v krvi, přitahuje potíže, nepřátele a to nejen Grimmů obecně, ale i jeho rodiny, která, jak se
postupně dozvídáme, má pohřbeno několik tajemství, která se musí někdy objevit.
Nick tak postupně svůj osud přijímá a na konci 1. série už (doslova) kope první
grimmovskou ligu, když se učí, jak zacházet se zbraněmi, které mu teta
zanechala, učí se o různých stvůrách a jejich slabostech, a přesto zůstává sám
sebou, a odlišuje dobré a špatné, protože některé "stvůry" chtějí prostě jen
žít v klidu a Nick s nimi najde schopnost soužití.
Grimm
tak sleduje podobný styl vyprávění právě jako Buffy, ale i jiné seriály podobného žánru. Nabízí se třeba srovnání
se Supernatural, které je ale přece
jen víc epizodní. Grimm je vlastně detektivka s nadpřirozenými prvky, a
zpočátku to může někomu trochu vadit. Nick řeší případy, které vždy nějak
souvisí s tím, že je Grimm. Je to shoda náhod, ale po čase to začne
obtěžovat. Tvůrci si toho jsou naštěstí vědomi a tak v polovině série uhnou ze
směru procedurální detektivky, a začnou řešit nejen Nicka a jeho objevování
sebe sama a jeho dědictví, ale mytologii Grimmů a jejich světa celkově. Na
scénu přicházejí nepřátelé a spojenci, zjišťujeme, že existují minimálně tři
odlišné organizace, které jsou různě propletené a vedou mezi sebou válku. A ve
finále první řady bylo perfektně vyrovnané množství zodpovězených otázek a
vynoření nových.
Tvůrci
měli při obsazování šťastnou ruku, protože bylo potřeba obsadit někoho, s kým
se divák bude moct identifikovat a zároveň ho vidět jako hrdinu, který by mohl
nakonec jít oběma směry. David Giuntoli je v prvních pár dílech trochu
prkenný, ale později začíná připomínat vzpomínaného Angela. Všechno vidíme
jeho očima, učíme se s ním, dozvídáme se přes něj nové informace a tak
zatímco v prvních dílech hraje David zmateného, "správňáckého" poldu, v pozdějších
dílech dokáže přepnout mezi detektivem Nickem a Grimmem Nickem, a všechno to
poznáme jen z řeči těla a výrazu v očích. Zatímco detektiv Nick je
trochu nudný patron, Grimm Nick nakopává zadky a svou práci si začíná užívat.
Bude zajímavé sledovat, kam tvůrci jeho postavu namíří, protože někdo takový
může snadno sklouznout na druhou stranu barikády, aniž by si toho kdokoliv
všiml. David Giuntoli si grimmovskou stránku Nicka užívá, a je radost vidět v hlavní
roli herce, který je vděčný za velkou příležitost, a navíc hraje víc než jen
pro peníze.
Nickovu
snažení přihlíží a pomáhá Eddie Monroe. Sám je "zreformovaný" Blutbad, což je
něco jako grimmovská verze vlkodlaka, s tím rozdílem, že Blutbad se nemění
s úplňkem, hlad na maso má pořád a Eddie tak musí se svou potřebou
neublížit hodně bojovat. Mezi ním a Nickem se utvoří velmi zvláštní forma
přátelství, kdy Nick chodí za Eddiem pro radu (umí a zná totiž snad úplně
všechno), a Eddie díky Nickovi změní pohled na to, jak mu Grimmové byli
prezentováni od mala – jako bezohlední, chladnokrevní zabijáci. S Nickem porušují
svým přátelstvím všechna daná pravidla, a někde se to musí projevit. Čelí tak
nátlaku z obou stran, ale to je činí ještě silnějšími. Eddie Monroe je
jednou z nejoblíbenějších postav, hlavně díky tomu, že zastává funkci
vtipného sidekicka, který ale stejně jako Nick bojuje se zlem v sobě.
Jeho
představitel Silas Weir Mitchell je na takové postavy odborník a Eddieho hraje
se sympatickým nadhledem a humorem, ale i hloubkou, která dalším postavám v seriálu
zásadně chybí.
To
se týká bohužel hlavně Nickova lidského policejního partnera Hanka Griffina.
Služebně starší detektiv, který by nepoznal slona v obýváku, má tu smůlu,
že představuje Nickův "civilní život", a tudíž si vytáhl černého Petra v podobě
naprosté neznalosti. Jeho blízká spolupráce s Nickem mu neustále
připravuje nové a nové lahůdky v podobě tělesných tekutin vysátých
kyselinou, obchodníky s lidskými orgány, očarování lektvarem čarodějnicí a
Hankovi nic z toho nepřijde divné do chvíle, kdy mu téměř doslova
spadne příšera na hlavu, aby mu došlo, že je něco špatně. A kupodivu si to
nikdy nespojuje s Nickem. Poslední epizoda sice naznačila, že by se jeho
postava mohla ubírat zajímavým směrem, otázka je, jestli to není příliš pozdě a
příliš málo.
Tento
problém se částečně týká Nickovy přítelkyně Juliette, která je v prvních dílech
takřka nepřítomná. Naštěstí ale v jejím případě se to zlepší a postupně si
všímá, že Nick už nějakou dobu není stejný, drží před ní tajnosti a je daleko
od přítelkyně v ohrožení, protože minimálně dvakrát ukáže dostatečnou
iniciativu na to, aby prokázala svou užitečnost jak divákům, tak Nickovi, který
věří, že by Juliette pravdu zvládla.
Velmi
zajímavou postavou je Nickův kapitán Sean Renard. Lahůdkově zahraný Sashou
Roizem, kapitán stojí někde mimo všechny zákony, lidské a ostatní, o Nickovi ví
a sám je pravděpodobně členem některé důležité rodiny či organizace. Jeho
neustálá změna stran, a to, že Nicka na jednu stranu chrání a na druhé straně
ho chce využít, vyvolává nejistotu, za koho, pokud tedy ne jen za sebe, vlastně
bojuje. Odpovědi kolem jeho postavy se v 1. sérii rozhodně nedočkáme, ale
tajemná postava v pozadí je vždycky zajímavá, a to tu Renard rozhodně
splňuje.
Po
policejní stanici se motá ještě seržant Wu, který je takovým správným cynicky
vtipným elementem. Jeho přítomnost je dávkovaná po minutách, přesně tak, aby ho
nebylo moc, ale aby zároveň měl divák radost, když ho vidí. A jeho role se také
postupně rozšiřuje, a paradoxně by mu možná prospělo mít větší roli než trouba
Hank.
Grimm
není dokonalý seriál, ale je to jeden z těch, který se epizodu od epizody
zlepšuje. Psaní se ve druhé polovině série znatelně liší, stejně jako
atmosféra. Zatímco na začátku je vidět zajímavý kontrast mezi zelenými lesy
Oregonu a nepřátelskými stvůrami pohybujícími se po městě, postupně to začíná splývat a atmosféra
zhoustne. Kamera a hudba jsou výborné, a dá se říct, že i jistá hranice
krvavosti a násilí se posouvá hodně k hranici, která je dovolena na
televizi jako NBC. Je docela škoda, že Grimm neběží na kabelovce, kde by mu to
možná i slušelo víc – divák by nemusel při každém poklesu sledovanosti trnout,
že mu jeho oblíbený seriál po další sérii zruší, a míra brutality by se mohla
(úměrně!) zvednout. Takhle přece jen Grimm zůstává na půli cesty, kdy nemůže
úplně vytěžit svůj potenciál.
NBC
jim schválila 2. řadu jako prvnímu ze svých nových seriálů, protože Grimm si
našel stabilní diváckou základnu (padají teorie, že fanoušci Buffy a Angela
našli v Grimmovi náhradu), převládají pozitivní reakce nad negativní, a
zkrátka se dá říct, že jde zatím o lehký nadprůměr s potenciálem vystoupat
mnohem výš.
Jestli
se to povede, zjistíme už v srpnu, kdy má premiéru 2. série.
Malé P.S. - omlouvám se za dlouhou neaktualizaci, ale nová práce a přizpůsobování se novému životnímu tempu mě poněkud zaměstnali. Pokusím se to v následujících týdnech vynahradit :-)
Žádné komentáře:
Okomentovat