Joe
Gillis je scénárista v Hollywoodu, kterému došly nápady a peníze. Když mu
chce policie zabavit auto, náhodou vjede do zdánlivě opuštěného domu, kde se
schová. Ke svému překvapení v něm najde Normu Desmond, bývalou hvězdu
němého filmu, která má spoustu peněz a žije jen se svým sluhou, Maxem. V téměř
morbidním sídle nabídne Joeovi práci na scénáři, který sama napsala a velké
peníze. Joe neváhá, a než se naděje, je v jejím domě nastěhovaný,
vyživovaný, v chapadlech sebeobsesivní herečky, která věří v zašlou slávu.
Když se chce Joe vrátit domů ke své práci,
zjišťuje, že labilní Norma ho nenechá jen tak odejít…
Režisér
Billy Wilder obvykle točil komedie. Někdo
to rád horké, Nebožtíci přejí lásce, Na titulní straně…proto je jeho Sunset
Blvd. zjevením, jemuž ani šedesát let od svého vzniku nechybí nic ze svého lesku.
Použít
v tomto případě slovo nadčasový nebude žádné klišé. Sunset Blvd. kritizuje
i obdivuje Hollywood, který funguje už téměř sto let stále stejně. Kritika
studiového systému, ale i to, že herci, herečky, režiséři i scénáristé jsou
odkládáni do svých velkých sídel, aby se na ně zapomnělo, když pro ně filmový
svět už nemá užitku, jsou hlavními tématy, ale je jich tu mnohem víc.
Příběh
sledujeme z pohledu Joea. Ten je vypravěčem a průvodcem v příběhu.
Jeho ostrá slova, cynická a dobře zvolená, bohatý slovník, jak se na scénáristu
sluší, suše popisuje své vězení v domě Normy Desmond, kde za vidinou
pozlátka jednoduchého života v bohatství postupně dochází k rozkladu dvou
životů.
Norma,
posedlá svou bývalou slávou, je přesvědčená o tom, že ji lidé stále milují a
chtějí ji zpátky. Joe sám vlastně neví, co chce a situace ze začátku jen
využívá. Zničující vztah, kde Norma využívá citového vydírání a z poněkud výtřední,
dominantní ženy se mění v šílenou trosku, je ukázán do detailů.
Ani
Norma, ani Joe nejsou právě sympatičtí, přesto s nimi zajímavým způsobem
soucítíme.
Joe
Normu nemiluje, je s ní jen kvůli penězům, přesto mu na ní (alespoň z počátku)
záleží, ale jakmile se její dům stane zlatou klecí, začne se dusit a hledat
cestu ven.
Norma
si pouští své staré filmy, je posedlá sama sebou, nevěří, že její sláva je už
dávno pryč a potřebuje někoho, kdo by ji obdivoval. A odchod kohokoliv z jejích
blízkých nepřipouští. A neodpouští.
William
Holden a Gloria Swanson tu předvádějí téměř divadelní podívanou, z níž mrazí.
Oba jsou přesvědčiví, Gloria Swanson je téměř děsivá, a Holden prochází příkladnou změnou z frajírka v hajzlíka, aby ho láska k dívce (záměrně
cukrkandlová Nancy Olson) změnila k lepšímu a upevnila jeho odhodlání
utéct ze zlatého vězení a ze spárů posedlé Normy.
Dost
těžko jde popsat, co všechno v Sunset
Blvd. divák najde. Možná nic, možná všechno. Témat, i velmi nenápadných, je
tu hodně, ale není třeba je hledat. Zapadají do sebe a tvoří příběh, který je
skvěle doplňován noir atmosférou. Slunečná Kalifornie, v níž Joe žil, v porovnání
s pochmurným, kýčovitým domem Normy, je dostatečně velký kontrast na to,
aby si ho všiml každý. Vždyť i ty kovové dveře v domě Normy svědčí o tom,
že jde nejen o jakési vězení pro Joea, ale i pro Normu, která se za zdmi svého
honosného vězení chrání před realitou toho, že jí venku nikdo nezná a dávno o
ni nemá zájem.
Sunset Blvd. je napoprvé
těžké strávit. Forma, jakou je natočen, nemusí sedět každému, a vztah
mladého neúspěšného muže se starší, také neúspěšnou ženou, je dost depresivní
na to, aby kdekomu zkazil večer. Ale je dobré ho vidět nejen proto, že jde o
klasiku, kterou by měl každý filmový fanoušek znát. Je to film k zamyšlení,
ať už je pocit z něj jakýkoliv, jednou za čas je třeba cítit se trochu
nepohodlně při sledování filmu. Dost těžko by se dnes hledal film, který by
působil podobně. Pár kousků se najde, ale Sunset Blvd. je v tomto zcela
unikátní, protože nám říká i něco o nás samotných. A to je vždycky nepříjemné.
Ale jednou za čas je dobré to risknout. Nebo ne?
Žádné komentáře:
Okomentovat