úterý 28. prosince 2010

Breaking Bad (USA, 2008-2011?)

Walter White je středoškolský učitel chemie, kterému dávno ujel vlak. Má tělesně postiženého syna, dominantní manželku a neplánované dítě na cestě. Když mu jednoho dne diagnostikují rakovinu plic s velmi mizivou šancí na vyléčení, rozhodne se, že po sobě musí rodině něco zanechat. A tak začne vyrábět a prodávat drogy…


Synopse může nabádat k myšlence, že příběh o tom, jak se ze spořádaného občana stane zločinec, jsme už přece viděli, ale ono to není tak jednoduché. V Breaking Bad totiž není nic tak jednoduché.
Tvůrci seriálu na to šli od lesa, a z Waltera neudělali vyloženého chudáka, jen člověka, který se už dávno smířil se svou rolí ve společnosti, a který, přiznejme si, není na první pohled sympatický ani výrazný. Je to přesně ten typ muže, kterého ve společnosti snadno přehlédnete. Hlasitě se neprojevuje, svou případnou zlost a námitky dusí v sobě, a hlavu drží patřičně dole.
O to je Walterova proměna silnější a uvěřitelnější, protože je přesně ten, do kterého by nikdo neřekl, že dělá něco nelegálního. Kromě jeho ženy Skyler a syna Waltera Jr., mu na záda dýchá ještě švagrová Marie. A pak hlavně její manžel a Walterův švagr Hank Schrader, výborný agent DEA. Což není nic jiného, než úřad pro potírání drog. Ale hezky popořadě.

Walter samozřejmě nemůže začít jen sám od sebe, ale jako velmi inteligentní člověk a výborný chemik (proč skončil jako učitel chemie na střední škole, je později částečně vysvětleno) dokáže "uvařit" perfektní drogu. Ale potřebuje někoho, kdo ho do světa drog uvede a shodou okolností se mu do cesty přimotá jeho bývalý student Jesse Pinkman. Ten je už dlouho ztracenou existencí, potácející se na hranici závislosti, a často napůl zmatkujícím bláznem, který má víc štěstí než rozumu. Spolu začnou dělat metamfetamin, zkráceně meth (u nás známý jako pervitin). Walt přijde se svým vlastním receptem, který vytvoří tak čistou a perfektní drogu, že si toho samozřejmě u DEA nemůžou nevšimnout. A tak Walter musí začít vytvářet pyramidu lží, svádět ze své stopy vlastního švagra a ještě čas od času tahat z maléru Jesseho a sebe.
První série, a částečně i druhá, na sebe chronologicky navazují do té míry, že vlastně sledujeme postavy v období pouhých několika dní. A první tři epizody jsou stěžejní pro budoucí vývoj jak postavy Waltera, tak Jesseho. Od začátku sledujeme jejich pokusy o to, sehnat člověka, který by jejich drogy kupoval ve velkém, ale vždycky to skončí špatně.

Bez toho, aniž bych příliš prozrazovala zápletku, můžu jen říct, že Walter s Jessem se velmi tvrdě učí fungovat v nekompromisním světě drog a hlavně spolupracovat. Walter si totiž zpočátku Jesseho vybral jen proto, že se náhodou objevil ve chvíli, kdy ho potřeboval. Sám nechce být do obchodu přímo zapleten, ale plánuje pouze "vařit" a do ničeho se neplést. Tento plán mu vydrží jen pár dní (a epizod), a postupně si osvojuje praktiky, které mu pomůžou přežít. Jesse sám je pak spíš obyčejným feťákem, přežívajícím na občasném prodeji drog a do velkého byznysu se pouštět nechce. I přes předsevzetí jich obou, se stane přesně opak toho, co chtějí. Několikrát se pokoušejí jít si svou cestou, ale osud je pokaždé svede dohromady a mezi nimi se začne vytvářet zvláštní vztah. Není to přátelství, ale není to ani obyčejné obchodní partnerství. Walter Jessem od začátku velmi očividně pohrdá. Říká mu tak ošklivé věci, které z Waltera rozhodně nedělají většího sympaťáka, ale spíš arogantního a ze své pozice otloukánka se konečně vymaňujícího losera. Jesse je zase na druhou stranu hodně zmatený mladík, kterému drogy natolik zasáhly do života, že už bez nich nedokáže žít, i kdyby chtěl. A jemuž se sesype pod rukama všechno, na co sáhne.
Jesse cítí vůči Walterovi něco jako velmi opatrný respekt, hlavně proto, že je to vždycky Walter, kdo přijde s řešením a dostává je z malérů.
Na druhou stranu Walter, který zkrátka Jessemu neumí říct nic hezkého, se začne o svého mladšího parťáka více starat a postupně ho zahrne do okruhu "rodina", kvůli které tohle všechno především začal dělat.
Ve chvíli, kdy je už pozdě vycouvat, se tak musejí často spoléhat pouze jeden na druhého, ale s tím, že nikdy nevědí, jestli se vzájemně nepodrazí. Přesto se za sebe bojují a hlídají si záda, což dělá jejich vztah ještě zvláštnější.

Walter si zpočátku udělá jakousi pomyslnou morální čáru, kterou nechce překročit, ale postupem času ji posouvá dál a dál a od drog už není daleko k horším věcem. Jak se Walter postupně učí pohybovat ve světě zločinu, mění se i jeho osobnost. Občasné výbuchy vzteku a náznaky nějakého temnějšího já na něm zanechávají následky, a nakonec je už pozdě vycouvat a vzít zpátky všechny ty nehezké věci, které udělal.
Seriál se nejmenuje Breaking Bad pro nic za nic. Walter se najednou nevzdá a neřekne: „Já už to dělat nebudu.“ Sice se o to párkrát pokusí, ale jak sám později poznamená – nedá se prostě jen tak odejít. To už je ovšem divák natolik přišpendlen k obrazovce, fascinován jeho osobním vývojem a zmožen absolvováním té cesty s ním, že mu vlastně všechno odpustí a fandí mu. A to i přesto, že se z Waltera postupně stává padouch. Nikoliv záporák, ale i tak zločinec. A pak je tu ještě celá ta komplikovaná věc s jeho rakovinou…




Kolem hlavních dvou postav se točí příběh, ale zdaleka to nejsou postavy jediné.
Walterova manželka Skyler je dočasně žena v domácnosti, a změny v chování jejího manžela jí rozhodně neuniknou. Jako hodně ženských postav, i ona má zpočátku problém s určitou mrchovostí. Waltera drží zkrátka, ráda kontroluje všechno kolem sebe a Walterovy tajnosti ji postupně začnou vadit. Ale jako u Waltera či Jesseho, kteří rozhodně nejsou sami sympaťáci k pohledání, i Skyler se mění a reaguje na změny ve svém okolí po svém.
Jejich syn Walter Jr. je tak trochu morálním kompasem pro svého otce, kterého má téměř za hrdinu, aniž by tušil, co jeho táta ve skutečnosti dělá. Sám se potýká s tělesným postižením, takže špatně mluví a chodí o berlích, což ani jeho život nedělá zrovna nejpříjemnější.
Marie, sestra Skyler, je zpočátku představena jako upjatá doktorka s úspěšným manželem hrdinou, ale i ona má své slabosti a dobré i špatné vlastnosti. Její manžel Hank je v prvních dílech prezentován jako super agent, jemuž ovšem vyšetřování případu "Blue Sky" (jak nazývají Walterovu drogu) začne přerůstat přes hlavu a měnit se v posedlost, a časem začne bojovat s psychickými problémy kvůli událostem souvisejícím s jeho prací.

U postav je samozřejmě potřeba zmínit i herce, kteří je hrají. Seriálu s přehledem dominuje Bryan Cranston, který z Waltera dělá přesně toho nevýrazného, obyčejného chlápka od vedle, aby během několika minut přepnul do Waltera, výrobce drog, který si jde často tvrdě za svým.
V jednu chvíli svírá v náručí své novorozené dítě, s výrazem tak láskyplným a plným něhy, že by člověka ani na moment nenapadlo o jeho dobrotě pochybovat. O minutu později ale dokonale přepne, a nasadí výraz tak chladný a urputný, až z něj jde skoro strach. Jeho výkon je určitě hoden dvou cen Emmy a nominace na Zlatý Glóbus, které má dosud na svém kontě.
Ani Aaron Paul to nemá jednoduché, protože jeho Jesse také není zrovna příjemný, milý, a všemi oblíbený mladík. Udělat z blekotajícího feťáka kluka, kterému odpustíme zločin, je sakra těžká práce, ale jemu se to daří (za roli Jesseho získal i on letos cenu Emmy).
Anna Gunn to má pak asi nejtěžší, protože vyčítavý obličej její Skyler vnímáme s nevolí, a ačkoliv je chování Skyler pochopitelné, my jako diváci straníme Walterovi. S tím musí Anna Gunn od začátku bojovat. Svou postavu milující, ale dominantní manželky a suverénní seběvědomé ženy, dokáže převést do zranitelné, a tápající manželky, netušící, co se to děje s jejím manželem tak lehce, že si přece jen srdce diváka také získá. I když to chvíli trvá.
Zdánlivě nejlehčí to má Dean Norris jako Hank Schrader. Všemi oblíbený, neustále humorem sršící agent DEA. Dá se říct, že on si vytáhl to krátké stéblo v případě postavy, která je natolik oblíbená, že nikdo nechce, aby se mu stalo něco zlého a právě proto ho autoři staví do spousty nepříjemných situací. Stejně jako Bryan Cranston, i on dokáže přecházet mezi různými emocemi během vteřiny.
Asi nejméně vděčnou práci má Betsy Brandt, jejíž Marie (Hankova žena a sestra Skyler) je zpočátku jen hodně upjatá, afektovaná, o prkotiny se příliš starající manželka. Větší prostor dostane až v pozdějších dílech, kdy se zápletka víc rozjede a Betsy vloží do Marie křehkost, ale zároveň sílu, kterou musí Marie poskytnout svému manželovi.
RJ Mitte je v roli Waltera Jr. také dobrý, hlavně proto, že i přes podobné postižení, které má on sám, musí velkou část přihrávat a hodně scén proto tráví o berlích. Jeho role je ze všech asi nejvíc "podpůrná", a tomu se RJ postavil čelem.


Zpočátku se nabízí mírné srovnání se seriálem Dexter, jehož hlavním hrdinou je "váš milý soused zabiják", a to hlavně díky černému humoru. Ten tady ale zdaleka není tak výrazný, navíc je hodně podprahový, aby byl postupně odsunut do pozadí, když se situace zdramatizuje. To ale neznamená, že je tu nouze o vtipné momenty. Ty ale spíš souvisejí s Walterem a jeho nepředvídatelným chováním, kdy udělá něco nečekaného a k tomu zajímavým způsobem.
Breaking Bad je ale jinak velmi nekompromisní a nekorektní, a ukazuje svět drog v celé své kráse. Vraždí se tu, následky drogové závislosti jsou tu ukázány do důsledků, přesto ani na chvíli nesklouzne k moralizování – to by koneckonců podkopalo celý příběh, který se v seriálu odehrává. Jen ukazuje věci tak, jak jsou.
Rozhodně to není nic pro milovníky překotné akce a otevřených konců u každé epizody. Jen málokterý seriál má tu schopnost zvednout diváka ze židle poté, co ho předtím dvě až tři epizody vedl pomalejším tempem. Breaking Bad není nudný, ani se nevleče, jen si tu zkrátka všichni dávají na čas. Když se pak po několika epizodách stane něco naprosto nečekaného a nepředvídatelného, rovná se to "holy shit" efektu. Epizody jsou napsané tak výborně, že je téměř nemožné předvídat děj budoucích událostí, k čemuž přispívá i vztah/nevztah Jesseho s Walterem, u nichž divák nikdy neví, jak se zachovají a nevědí to ani Walter s Jessem.

Breaking Bad je povedený i po vizuální stránce, kdy s kamerou na začátku nahlédneme z určitého úhlu na nějakou situaci, zdánlivě s ničím nesouvisející (nebo která se dá vyložit úplně jinak, než o co ve skutečnosti nakonec půjde).
Takové krátké úvodní scény jsou vždy těsně před titulky, a celá epizoda (anebo série) se pak k této scéně dopracovává. Sem tam se objeví i nějaký ten flashback do Walterovy minulosti, ale není to nijak často, spíš pomáhají k dokreslení právě probíhajícího příběhu.
A když byla řeč o úvodních titulcích – ty tu téměř neexistují, jak bývá poslední dobou u seriálů zvykem, ale úvod je v podstatě jen název seriálu efektně podkreslen hudbou a zajímavým pozadím.

Breaking Bad má zatím tři série, a 1. série má dílů sedm, další dvě pak třináct. Není to nijak závratné číslo pro sledování na jeden zátah, ale jednotlivé díly mají téměř 50 minut, takže počet dílů se odráží v délce epizod. 4. série poběží v USA až v červenci.
Seriál budete mít možnost sledovat od září na Nova Cinema pod názvem Perníkový táta, který je sice poněkud scestný, ale ono Breaking Bad nejde dost dobře přeložit tak, aby zůstal zachován smysl. Takže pokud uvažujete o sledování, tak do toho (za dabing neručím), ale vzhledem k pomalejšímu rozjezdu je možná lepší nasadit klasické maratonové tempo v rytmu několika epizod za den, než jedna epizoda týdně.

Svým netradičním pojetím je Breaking Bad výjimečný, z mnoha důvodů vyjmenovaných výš, ale zobrazované násilí a drogy určitě nejsou pro všechny povahy, stejně jako sledování přerodu dobrého člověka ve zločince. Každopádně pokud vám nic z toho nevadí, tak můžu Breaking Bad jenom doporučit. Za zkoušku rozhodně stojí.


Žádné komentáře:

Okomentovat