úterý 13. prosince 2011

96 hodin (Taken, Francie/USA, 2008)

Bryan Mills je bývalý vládní zaměstnanec, což je v jeho případě civilní název pro špióna. Jeho práce mu zničila manželství a pošramotila vztahy s dcerou, a tak se přestěhuje do Los Angeles, aby mohl být své bývalé rodině na blízku. Exmanželka, která si vzala milionáře, jejich dceři povolí výlet do Francie, což se Bryanovi moc nelíbí, ale na psí oči jeho kdysi malé Kim nedokáže říct ne. Kim letí s kamarádkou, která má v Paříži příbuzné, ovšem ani to nezabrání tomu, aby byly obě brzy po příletu do Evropy uneseny. Bryan, který všechno slyší přes telefon, si okamžitě balí kufry a letí obrátit Paříž vzhůru nohama, protože stopa rychle chladne a za 96 hodin od únosu už bývá pro unesené pozdě…


Liam Neeson tak dlouho čekal na začátek natáčení Spielbergova Lincolna, až čekání vzdal, a začal dělat to, co herci v jeho věku zkoušejí, ale jemu to sakra vychází – dal se na akční žánr.
Neeson, jako skvělý herec charakterních rolí, dodává Bryanu Millsovi to, co postava naštvaného otce vyžaduje, ale zároveň dokáže v tomhle ochranitelském otci najít dostatek ledu na zmrazení pekla.
96 hodin je přesně o tomhle. Mills se chystá i peklo roztrhat na kousíčky, aby svou Kim našel, a dělá to náležitě přesvědčivě, stylově a pěkně postaru.

Francouzský režisér Pierre Morel pod producentským dohledem Luca Bessona dostal lahůdkové obsazení (Kim hraje Maggie Grace, její benevolentní matku Famke Janssen), slušný rozpočet, a radu, aby to nebral moc vážně, ale pojal to jako "akční film z 80. let, kdy kriminálka ještě byla špinavá a krvavá".
Liam Neeson taky přesně pochopil, co se po něm chce, a tak se celou dobu tváří naštvaně, ale není to směšná křeč, ale pěkně ledový výraz, z něhož tuhne krev v žilách. Dnes už poměrně pověstný (a parodovaný) hovor Bryana Millse s únoscem po telefonu je tak sugestivní, že potkat Neesona těsně potom někde na ulici, raději přejdu na druhý chodník. Tenhle severoirský rodák do role dává všechno, jak hodně fyzičky, tak samozřejmě i hereckého umu.
Asi si říkáte, že při nahánění únosců po Paříži asi moc herectví nepotřebuje, ale opak je pravdou.
Tahle postava by totiž vůbec nefungovala bez schopného herce v hlavní roli.
Neeson má asi tak deset minut v úvodu na to, aby Bryana představil jako přísného, ale milujícího otce, který zanedbal dětství své jediné dcery a teď se to snaží napravit, protože jeho motivaci mu v následující hodině a půl musíme věřit. Během pěti minut se mění z (občas příliš) starostlivého otce ve špióna, jemuž ukradli to nejcennější, a on to chce zpátky. Při sledování filmu se pak občas přistihneme, že i když jde za svým cílem hodně násilně a drsně (postřelení nevinné ženy), pořád mu fandíme, protože víme, o co mu jde a co chce.
Morel ho pak provází trochu kostrbatým příběhem, u něhož si ale logických lapsů nevšimneme, protože nasadí zběsilé tempo.
Jsou tu klasické elementy detektivky a kriminálky, v mixu s drsným akčním filmem. Auto tady honí loď, pařížské ulice (kriminálky z Francie mají pořád stejné kouzlo jako před lety), a tvrdý boj zblízka, kde rozhodují pěsti a přesné údery. Taky se tu skáče z mostů, budov, účastníme se i hry na kočku a na myš mezi hlavním hrdinou a místní policií (která je všude o pět minut pozdě a deset kroků pozadu), a v tom všem ani nepostřehneme, že tu chybí nějaký hlavní záporák, a Bryan likviduje v podstatě celý gang únosců s bílým masem.
A dělá to pěstmi, noži, pistolí, ale hlavně pěkně ručně, krvavě a (skoro) reálně. Bryan Mills není superagent – je zranitelný, krvácí, má emoce, ale to vše ignoruje v honbě za unesenou dcerou.

96 hodin je kříženec mezi Bournem a libovolné kriminálky s Belmondem. Svižný střih a kamera fungují podobně jako v případě agenta s děravou pamětí, a stylem a tempem, včetně postavy hlavního hrdiny se zase blíží například Profesionálovi.
Možná právě proto tenhle nečekaně výdělečný akčňák funguje, a bude zajímavé sledovat, jestli se v plánovaném pokračování povede ingredience taky přesně namíchat tak, abychom necítili překyselení žaludku.

Potenciál na akční sérii tu rozhodně je. A pokud nesouhlasíte, tak vám Liam Neeson hlasem Bryana Millse zavolá osobně domů, aby vás přesvědčil. Moc práce mu to určitě nedá.

Žádné komentáře:

Okomentovat