neděle 25. prosince 2011

Chuck (USA, 2007 – 2011)

Chuck Bartowski kdysi chodil na Stanford a byl nadějný počítačový programátor, potom ho ale zradil přítel a spolubydlící, který ho nařkl z podvodu. Vyhodili ho z univerzity, přišel o stipendium i o dívku. Teď tráví veškerý čas v práci v obchodním domě Buy More, hraje počítačové hry se svým nejlepším kamarádem Morganem, a žije se starší sestrou a jejím přítelem.
V den jeho narozenin mu přijde zakódovaný mail od zrádného univerzitního kamaráda. Bryce Larkin, který mu všechny trable způsobil, totiž není obyčejný účetní, jak si Chuck myslí, ale špión CIA, a právě Chuckovi poslal celou vládní databázi jménem Intersect. Ten je spojením práce CIA a NSA a má nešťastný zvyk se nahrávat do mozku. To se stane právě Chuckovi, a na jeho ochranu (a naopak) přichází agentka CIA, Sarah Walker, a bručounský major John Casey z NSA. Chuck se musí naučit žít s Intersectem ve své hlavě, pracovat tajně pro CIA, udržet tajemství před rodinou a přáteli…a hlavně zůstat naživu.


Chris Fedak a Josh Schwartz, tvůrci Chucka, jsou geekové. Dá se to odhadnout z prvních záběrů, kdy superšpión Bryce Larkin skáče minioknem nade dveřmi a utíká zpomaleně před explozí. Tihle dva – Schwartz známý hlavně díky seriálu O.C., a v současnosti Gossip Girl a Hart of Dixie, se rozhodli natočit seriál o špiónech tak, že budou ctít materiál, nebrat se vážně, vzdávat úctu všemožným filmovým, seriálovým, herním i knižním klasikám, a zároveň vytvořit skvělé, živoucí, sympatické postavy a zamotaný příběh. A ještě se u toho královsky bavit.
Chuck  na NBC momentálně běží v páté a také poslední sérii. Seriál to měl hodně těžké a je důkazem toho, že věrný fanoušek dokáže něco změnit, když opravdu chce. Chuck rok co rok balancoval na hranici zrušení, tvůrci proto museli dělat kompromisy – natočit finále tak, aby sloužila jako závěr a zároveň mohla být nakopnutím do další série. Čestnou výjimku tvoří  2. série, po níž se paradoxně o zrušení mluvilo nejvíc. Fanoušci, naštvaní laxním přístupem NBC k propagaci, vyrazili (doslova) do ulic, sehnali sponzora, rozdávali letáky, psali dopisy a Chuck se tak dočká plnohodnotného zakončení, což je velké zadostiučinění a malý zázrak, za nějž by byli vděční fanoušci mnoha a mnoha jiných, předčasně zrušených seriálů.
Začátky Chucka poznamenala také stávka scénáristů, a třeba 1. série má proto jen třináct dílů. Kromě 2. série, mnohými považovanou za nejlepší, a jež měla rovnocenných 22 dílů, NBC dělala s Chuckem veletoče. Všechny následující série vždy dostaly 13 dílů, aby jim vždy přidali další díly navíc. Scénáristé tak pracují s neustále rozpracovaným příběhem, který ukončí, aby ho zase poslali úplně jiným směrem.

Tvůrci svoje fanoušky také poslouchají, a pokud něco drhne, objeví se dějová díra nebo udělají naprosto špatné rozhodnutí, které se nikomu nelíbí (hodně kontroverzní závěr 4. řady), scénáristé to při nejbližší příležitosti vysvětlí či napraví. Nejde se samozřejmě zavděčit všem a přes všechny zvraty a detaily je už skrz děj vidět jako přes hodně děravý sýr, ale pořád je to zabalené do úhledného balíčku, který je zavázaný slušivou mašlí.
 
Chuck je tak v každé sérii jiným seriálem, a z pozice spymedy (špiónské komedie), se pomalu přesouvá k dramedy (dramatická komedie), aby vzal ve 3. sérii nečekaný, dramaticky temnější směr, ve 4. sérii se ztratil v dějových dírách a opakujících se zápletkách, a následně chytil druhý, a definitivně poslední dech od čtvrté epizody aktuálně běžící 5. série.  
S hostující plejádou hvězd (od samotného Adama Baldwina v jedné z hlavních rolí, po Scotta Bakulu či Lindu Hamilton ve výrazných vedlejších rolích) a od mírných, nenápadných narážek, až po celé epizody věnované některým klasikám (Smrtonosná past byla v různých variacích použita už asi čtyřikrát), je Chuck snem každého seriálovo/komiksovo/filmového fanouška, který u svého počítače sní o tom, že někdo vykopne dveře a řekne mu, že má zachránit svět.

Chuck ale není celou dobu jen o tom, jak se z obyčejného kluka stal hrdina. To už jsme viděli, a prvních asi pět epizod to funguje docela dobře. Pak ale začnou nečekané a vynalézavé zvraty, a my zjišťujeme, že nejen osobní cesta Chucka Bartowskiho, a jeho špiónských kolegů a přátel, je to, co dělá tenhle seriál tak zajímavý. Zvraty, později trochu násilněji naroubované, dokážou i přes občasné výkřiky o tom, že to nedává smysl, překvapit či pobavit hlavně proto, že jsou efektně udělané.


Nejzajímavějším aspektem tady ale jsou vždycky postavy. Chuck, který není typickým ňoumovitým geekem, na jaké jsme zvyklí, projde vývojem od trochu nezvyklého, ale kupodivu vynalézavého hrdiny proti své vůli, k sebejistému muži. Je totiž prezentován jako někdo, komu se v době jeho největšího osobního rozletu zhroutil svět, a několik náhod a podrazů ho tvrdě srazilo k zemi. Je inteligentní, vtipný, svým způsobem také podivně šarmantní, přesto si zachovává osobnost toho trouby, který náhodou otevřel e-mail.
Jeho představitel, Zachary Levi, přesně takhle působí i v civilu, a není pro něj problém zahrát vtipné i vážné scény. A dokážeme přesně pochopit, proč se do něj zakouká původně chladnokrevná agentka Sarah Walker, s dlouhýma nohama a blond vlasy hrající Yvonne Strahovski. I tady se tvůrci vyřádili, protože Yvonne využívají nejen k přepísklým akčním scénám, ale často (někdy až příliš) ji nechávají promenádovat se po place jen ve spodním prádle, protože vědí (nebo si myslí, že vědí) o své cílové skupině mladých mužů do 24ti let. Já sama a spousta dalších, které Chucka sledujeme, víme, že tahle cílovka je spíš vzdáleným snem, a Schwartz s Fedakem si tak vyplňují spíš své vlastní, kdysi puberťácké představy o tom, jak geek dostane krásnou dívku a zachrání planetu. Jenže, světe dive se, tady to funguje. Jejich sbližování je postupné (pro někoho možná příliš pomalé, já osobně si to ale nemyslím), a uvěřitelné. Musíme totiž přesně vidět důvody, proč by se žena jako Sarah Walker zamilovala do obyčejného muže jako Chuck, a jak Chuck dokáže proniknout neprostupnou zdí u agentky, která neví, co si počít s láskou, a city s ní související. Často se tu pracuje s tématem důvěry. Ať už je to důvěra mezi Chuckem a Sarah, nebo Chuckem a jeho sestrou Ellie, před níž všechno drží v tajnosti, nebo Sarah a jejím postupně roztávajícím partnerem a kolegou, Johnem Caseym, perfektně ztvárněným bezchybným Adamem Baldwinem.
Chuck, Sarah a Casey totiž pracují tak blízko u sebe, že si musí věřit, a postupně se z nich stává fungující tým, který se zadrhne ve chvíli, kdy někdo z ústřední trojice zaváhá nebo selže.

Chuckův svět je rozdělen na špiónský, který představuje Sarah, Casey a jeho přísná, ale důvěryhodná a férová generálka Diane Beckman, a pak na svět civilní. Ten je převážně sestaven z figurek v obchoďáku Buy More, a jeho servisní podsekce Nerd Herd. Tam se pohybují dva mimoni, Jeff a Lester, nejlepší přátelé, kteří v pracovní době vymýšlejí blbosti, a také Chuckův šéf, manažer podniku, Velký Mike. Jeho náplní práce je naopak jíst koblihy a rybařit, zatímco skutečná práce připadne na jakéhokoliv ubožáka, který zrovna bude zastávat pozici asistenta manažera.
Chuckova sestra Ellie a její přítel/snoubenec Devon Woodcombe, zvaný kapitán Awesome, jsou lidé, které chce mladý hrdina chránit nejvíc, a ti jsou také nejvíc v ohrožení. Ellie není žádní křehká květinka, ale Chuckova starší sestra, která ho vychovala, a moc dobře vidí změny, odehrávající se v Chuckově charakteru.
A pak je tu element sám pro sebe, Chuckův nejlepší kamarád, Morgan Grimes. S Chuckem se zná od školky, je mu bratrem, důvěrníkem, kolegou, ale také osobním stalkerem, člověkem bez vlastního života, který je schopný ve světě fungovat jen díky tomu, že mu Chuck kryje záda. A právě to kvůli svému dvojímu životu už dělat nemůže. Navíc se Chuckova osobnost mění v zodpovědnější, zadumanější, musí lhát a vymýšlet si výmluvy, a to zase negativně ovlivňuje jeho vztah s rodinou. A tak se špiónský a osobní život prolínají stále víc, aby se někdy jejich příběhy pouze zrcadlily, jindy se přímo ovlivňovaly a občas se zcela nenávratně protnuly.

Každá série má více či méně povedeného záporáka a zlou organizaci. Většina sezón je také stavěna tak, že se skládá z příběhů sestavených do dvou, tří epizod, aby se všechno na konci slilo v jeden příběh. Někde to funguje výborně, někde méně, někde vůbec, ale teď ve finálních dílech to vypadá, že díly skládačky opět zapadají do sebe a Chuck tak bude moct odejít se ctí.
Přes škobrtnutí Chuck své tempo neztrácí, a ačkoliv různí fanoušci považují za povedené různé série (osobně dávám přednost dramatičtější 3. sérii) a vedou mezi sebou debaty o tom, proč něco byl v prvních dílech fakt, a teď to tvůrci buď schválně zapomněli, nebo to vysvětlí později, všichni skalní fandové se stále dívají a chtějí vědět, jak to skončí.

Teď, když už se Chuck opravdu blíží k závěru, je možná načase udělat si opakování celé té klikaté cesty jednoho originálně neoriginálního seriálu, anebo se na něj podívat poprvé.
Bez sezónních pauz a týdenního čekání by to mohla být zatraceně zajímavá, zábavná a rychlá jízda.



Žádné komentáře:

Okomentovat