pátek 16. března 2012

Iron Man (USA, 2008)

Tony Stark dodává americké armádě všechno od ručních zbraní až po bomby. Jeho život je plný večírků, krásných žen a rychlých aut. Je ale také extrémně inteligentní, a cokoliv umí postavit jen s krabičkou náhradních dílů. To mu také zachrání život. Po uzavření úspěšného obchodu v Afghánistánu, je vojenský konvoj, v němž cestuje, přepaden a on sám těžce zraněn a unesen. Když po něm teroristé chtějí postavit jednu z jeho nových zbraní, rozhodne se improvizovat a postaví si kovový oblek, díky němuž uteče. Několika měsíční věznění, smrt přítele, a hlavně jeho zbraně v nesprávných rukou, mu otevřou oči a svého původně improvizovaného obleku se rozhodne využít k nápravě toho, co svou nevšímavostí předtím způsobil. Stává se z něj Iron Man.


The Avengers za rohem by bylo fajn posvítit si na toho, který to celé začal. Marvel je vedle DC Comics nejznámější komiksové impérium. Práva na své superhrdiny prodali kdekomu, a tak jim toho zdánlivě moc nezbylo.
Tedy, současní Avengers jsou silná značka, ale se Spidermanem či X-Men patřící jiným studiím, se dost těžko mohl najít dost silný superhrdina, který by zaujal i zámořské publikum.
V Marvelu to ale riskli, a rozhodli se pro muže v brnění.
Hodnotit zpětně první reakce na toto oznámení už dost dobře nejde, ale při jméně Robert Downey Jr., který se tou dobou čerstvě vyhrabal ze své třetí odvykací kůry, a jméně režiséra, majícího na svém kontě jen několik průměrných filmů, ohlášení Iron Mana nebudilo velkou důvěru.
To vše se změnilo ve chvíli, kdy se Iron Man dostal do kin. Komiksový hrdina, spoustě lidí naprosto neznámý, nově nakopl zájem o komiksové filmy, oživil kariéru Downeyho a Favreaua vynesl na vrchol režisérských seznamů.
A přitom je ten film tak jednoduchý, až je téměř dokonalý. Jon Favreau měl při tvorbě tohoto prvního, čistě Marvelovského počinu volnou ruku. Marvel Studios se už tehdy nechalo slyšet, že by chtělo někdy natočit celé The Avengers, a nemohli si přát lepší start.
Film vlastně stojí na dvou pilířích – Robertu Downeym Jr. a Favreauově vědomí, že v jednoduchosti je síla. Favreau není nejsilnější režisér, a tady si to ještě uvědomoval natolik, aby se nepouštěl do žádných velkých kousků. Akce tu je, ale jde spíš o dvě větší akční sekvence, prokládané tu a tam malým výbuchem. Iron Man je především příběh o zrození hrdiny se vším všudy. Jen málokde se podařilo dát superhrdinovi takový postupný a uvěřitelný vývoj, sledovaný od úplného počátku, jako tady.
Po výbušném představovacím úvodu strávíme s Tony Starkem dvacet minut  v jeskyni, kde s pomocí afghánského lékaře Yinsena najde na prahu smrti důvod k životu. Následně ho sledujeme, jak si doma staví oblek a uzavírá se do svého světa. Konečná akce, která se v takovém filmu čeká, je možná trochu náhlá, ale po zpětném ohlédnutí není nijak rušivá.

První Iron Man je film o tom, jak se z Tonyho Starka stal Iron Man. O nic víc v něm nejde a vůbec to nevadí. Vzhledem k roku vzniku bylo potřeba několika změn, a tak se Vietnam změnil na Afghánistán, a z otevřeného "nehlídáme si, kam naše zbraně putují a je nám to jedno" tématu se stalo trochu odstrčené téma, které tolik neprovokovalo, přesto ale každý divák pochopí, že prodávat zbraně oběma stranám se nedělá.

Každý komiksový hrdina má nějaké šrámy na duši, ale Tony Stark je úspěšně skrývá. Má všechno, co si může člověk přát – úspěšnou firmu (kterou založil jeho otec), obrovský dům s bazeném a garáž velkou jako několik bytů průměrně vydělávajících lidí dohromady. Tony je vlastně hajzlík, ale přesto v něm vidíme člověka, kterého bychom i přes jeho neduhy měli rádi, ale kterého nikdo kromě jeho věrné asistentky Pepper pořádně nezná. Většinu emocí poctivě skrývá, a poté, co jim dovolí na chvíli vyplout na povrch ve špinavé jeskyni, je tam také nechá, včetně několika špatných vlastností, a vrací se domů očištěný o některé zlozvyky, ale s tím, že to nejlepší v něm zůstává.
Přesto nevidíme temného, zmučeného hrdinu typu Bruce Waynea, ale stále stejného člověka, který jen prošel životní lekcí, kdy si uvědomil, že není všechno zlato, co se třpytí.

Favreau s vědomím, že má v ruce extrémně oddaného, charismatického a talentovaného herce, na Downeym staví každý záběr, a když se na chvíli vytratí, film ztrácí tempo. Kdoví, jak by to vypadalo, kdyby tu roli hrál někdo jiný. RDJ ale Iron Mana vzal, a s celou postavou utekl tak daleko, že ho jednou bude někdo těžko dohánět. Podobným úspěchem se může dnes chlubit jen Hugh Jackman s Wolverinem. Většina ostatních herců bylo v jiných sériích dávno přeobsazeno, a noví X-Men mohli fungovat jen díky tomu, že postavy byly o třicet let omlazeny, čili se výteční herci jen doplnili, a skvěle navázali na své předchůdce-následovníky (ano, řeč je o Stewart-McAvoy a McKellen-Fassbender v rolích profesora Xaviera a Magneta).
Jen málokterý fanoušek si dnes dovolí pochybovat o perfektním castingu v případě Downeyho, a ten si byl situace vědom, a dal roli vše – a to natolik, že nově vzniklé komiksy se jeho stylizací inspirují.

Iron Man se nebere moc vážně a to mu dodává na svižnosti - je tu Tony a jeho flirtování/dohadování s Pepper Potts (překvapivě dobře obsazená Gwyneth Paltrow, původně vzbuzující větší pochybnosti než herec s režisérem dohromady), pár vtipných scén mezi Tonym a Rhodeym (tady ne už moc dobře do role padnoucí Terrence Howard), a pak Tonyho stavba a zkoušení prvního obleku, kdy mu dělají společnost jen domácí počítač Jarvis (namluvený Paulem Bettanym) a robot, jehož si postavil jako kluk. Tonyho mentor a záporák Obediah Stane s tváří Jeffa Bridgese není už moc dobře vyprofilovaný, ale jeho změna je postupná a závěrečné "zcvoknutí" není tak náhlé, jak někdo tvrdí.
Někomu může vadit trochu povrchní dojem z toho všeho, ale Iron Man se dokáže dostat pod kůži svou lehkostí, tempem (a to má dvě hodiny), vtipem, a hlavně hercem v hlavní roli, který za ní asi dodnes děkuje své šťastné hvězdě.
Podstatnou roli hraje i hudba Ramina Djawandiho, který je dnes známý vytvořením hudby k seriálovému hitu Hra o trůny. Napsal hudbu přesně padnoucí k rytmu filmu a také postavě Tonyho – jde o mix rocku, až metalu, bez dunivých orchestrálek. Ne každého tento druh hudby osloví, ale je součástí úspěchu.

Jak dopadnou The Avengers se teď ještě neví. Určitě budou mít úspěch a rozhodně za něj z velké části můžou vděčit tomuhle chlápkovi v plechu, kterému musela bouchnout jeho vlastní bomba pod autem, aby si uvědomil, že "s velkou silou přichází velká odpovědnost". To sice patří úplně jinam, ale tahle  Spideyho formulka se hodí na každého komiksového hrdinu – a na Iron Mana dvojnásob.

P.S. K Iron Manovi vyšla v Čechách výjimečně chutná DVD verze s dvěma disky, které obsahují vše od pre-produkce až po premiéru, včetně nepovedených záběrů či Downeyho přípravy na roli.


Žádné komentáře:

Okomentovat