Romantické
sci-fi drama je příběhem muže, který se kvůli milované ženě rozhodl přelstít
smrt. V minulosti, v 16. století, se Tomas snaží najít bájný strom
života, který by zachránil španělskou královnu, kterou miluje. V současnosti
se doktor Tommy Creo snaží najít lék na mozkový nádor, na který umírá jeho
žena. V budoucnosti, o šest století později, sledujeme Thomase, jak
cestuje vesmírem k umírající hvězdě.
Fontánu
si režisér Darren Aronofsky vysnil. Byla jeho osobním projektem, kterému ale
stálo vždycky něco v cestě. Když dal po letech dohromady peníze, a udělal
si dobré jméno nezávislého filmaře hlavně Requiemem
za sen, odešli mu od projektu dva hlavní herci – Brad Pitt a Cate
Blanchett. Aronofsky to nevzdal, sesekl rozpočet napůl a do hlavních rolí si
sehnal dva schopné herce, kteří dali rolím vše a ani za to nedostali moc
zaplaceno.
A
právě tyhle nepříznivé okolnosti filmu kupodivu pomohly. Poloviční rozpočet
omezil megalomanii, jakou měla Fontána původně být (s velkými loděmi
plachtícími vesmírem a podobné výmysly), a udělal z toho osobní projekt
pro všechny přítomné.
Obklopen
týmem svých věrných (kameraman Matthew Libatique, dvorní skladatel Clint Mansell),
tak Aronofsky natočil film, který diváky rozděluje na dva tábory. Ti, kteří ho
milují, a ti kteří ho nemají rádi. Každý z těchto pocitů vychází obvykle z toho,
zda někdo film opravdu vnímal a chápal, a hlavně překonal prvních dvacet minut
nudy.
Svalovat
vinu u těch, kterým se Fontána
nelíbila, na nepochopení, není fér. I lidé, kteří film viděli několikrát,
stále ještě hledají smysl ve třech propojených příbězích, protože těch spojení
a vysvětlení je tam několik.
Co
dělá tenhle žlutou barvou prošpikovaný kousek výjimečným, je spojení několika
elementů. Po vizuální a zvukové stránce je to nádhera. Mansellova hudba je
jedním z nejlepších soundtracků vůbec, a bez něj by byl film poloviční.
Efekty vytvořené mícháním chemických složek pod mikroskopem, tomu dodávají také
neuvěřitelné kouzlo.
A
pak hlavně herci. Hugh Jackman odvádí nejlepší výkon své kariéry, a ti, kdo ho
znají jen jako Wolverina, si nejspíš sednou na zadek, protože ve své trojroli
jede tak naplno, že by se v té době jeden vsadil, že mu ten Oscar bude
stát v poličce (bohužel Aronofsky ještě nebyl dost velké jméno na to, aby
si neobvyklého filmu někdo všiml). Hlavně jeho linie ze současnosti, kdy se
snaží jeho Tommy zachránit umírající manželku, je neuvěřitelně silná a
depresivní.
Rachel
Weisz je nadpozemsky krásná, dokáže očima a hlasem zahrát ženu sice
zranitelnou, ale také vnitřně silnou, která přijala svůj osud a nechce s ním
bojovat.
Oba dva si navíc krásně herecky sedli, a vytvořili tak pěkný pár, že by je člověk určitě rád viděl někde znovu.
Tohle
všechno hraje filmu do karet. A ačkoliv jako obrovský milovník tohoto filmu
zastávám názor, že je potřeba ho vidět nejméně dvakrát, aby se docenil, někdo
zkrátka nemá sílu ho dokoukat ani napoprvé.
Aronofsky
byl nucen film značně sestříhat (režisérskou verzi slibuje už několik let), a
naopak začátek je trochu zdlouhavý a může diváky, navnaděné akčně laděnými
trailery, značně rozladit. A odradit.
Aronofsky
se rozhodl natočit si osobní zpověď, v níž je občas problém se orientovat,
stejně jako ve všech třech příbězích. Je současnost ve filmu vlastně ta z budoucnosti,
a vzpomíná tak Tom na dobu, kdy bojoval o život Izzy? A minulost je součást
knihy, kterou Izzy píše? Možná ne a je to všechno jinak. Ani vidět
Fontánu desetkrát nestačí, protože pokaždé se dá zachytit nějaký detail, který
nebyl předtím patrný (třeba i jen pero, jakým Tommy píše).
Ale
i přes komplikovanost celého příběhu se dá vlastně poselství shrnout do pár
vět. Láska je věčná, smrt nevyhnutelná, a obě tyhle věci jsou součástí
života a člověk by se neměl pokoušet vzdorovat ani jedné z nich.
Fontána
je dnes jinde, než byla v době premiéry. Tehdy ji spousta recenzentů
strhala, diváci nepřišli a film se dodnes splácí hlavně z DVD prodeje.
Ovšem mezi filmovými fajnšmekry si už vybudovala pověst filmu, který by měl
člověk vidět, ať už se mu ve finále bude líbit nebo ne. A důvody jsou hlavně
hudba, kamera a famózní herecké výkony. A to v tomhle případě ke spokojenosti rozhodně stačí.
Žádné komentáře:
Okomentovat