John
Sullivan pracuje jako detektiv u newyorkské policie a jednoho dne najde starou
otcovu vysílačku, a opraví ji. Nestačí se divit, že mu na jejím konci odpovídá
někdo jménem Frank Sullivan, který tvrdí, že je rok 1969. Nad New Yorkem se
totiž právě vytvořil zvláštní atmosferický úkaz a Frank Sullivan, Johnův otec,
která zemřel právě v roce 69 při požáru, může díky tomu mluvit se svým
dospělým synem. John ho varuje a Frank požár přežije. Kvůli této změně ale dají do
pohybu události, které se stát neměly a čím více se oba snaží napravit
následky, tím se situace zhoršuje…
Frekvence je jedním z těch
filmů, které překvapí. Příjemně překvapí. Sci-fi film s malým rozpočtem a
chytrou myšlenkou se nevyskytuje každý den, a tenhle byl trestuhodně opomenut.
Je oblíbený filmovými fanoušky, a fanoušky sci-fi, a přesto se na něj tak nějak
zapomnělo. Přitom má v obsazení samé skvělé herce, orignální myšlenku a je
napínavý od začátku do konce.
Zvraty,
dějící se během filmu, nejsou nesmyslné, ale logicky vyplývají ze situace tak,
jak Frank a John mění svou minulost a budoucnost. Scenárista Toby Emmerich vzal věčně kladenou
otázku ve všech sci-fi filmech a seriálech, a hypotetickou situaci: „Co by se
stalo, kdybychom změnili vlastní minulost.“ a dovede ji k dokonalosti.
Problémy se vrší jeden na druhém, a když už se zdá, že nemůže být hůř, tak se
stane zase něco nepředvídatelného.
A
v tom všem Frank a John Sullivanovi vlastně "jen" řeší zločin, který se
pro Franka stane, ale jenž už patří do Johnovy minulosti. Společně vymýšlejí,
plánují a pospíchají, protože spojení může vždycky kdykoliv přestat fungovat, a
situace by zůstala tak, jak ji naposledy změnili – což by vzhledem k tomu,
jak je zlá, nebylo dobré.
Režisér
Gregory Hoblit dělá s chytrým scénářem maximum a tak vidíme třeba i to,
jak se Johnovi objevují nové vzpomínky na události, které nikdy nezažil, ale
přesto si je pamatuje.
Natočil
sci-fi detektivku, v níž má místo "špinavá detektivka", sci-fi element, a
časový paradox dotažený do maxima. Při prvním shlédnutí je to fascinující
podívaná, u níž se divák, lačnící po originálních nápadech, nebude nudit a
bude nervozitou poposedávat na kraji židle. Čas hraje ve Frekvenci nejen roli
ve smyslu toho, že jde, svým způsobem, o film o cestování časem (i když ve
velmi neobvyklé formě), ale také proto, že Frank s Johnem jednoduše nemají
dost času na nějaké tlachání. Jakmile ten pěkný atmosferický úkaz nad jejich
hlavami zmizí, spojení se ztratí. A oni nevědí, kdy to bude. S tímto vědomím
to sleduje i vykolejený divák.
Navzdory
všem paradoxům a hrám s časem je ale Frekvence dějově naprosto přehledná a
vše je vysvětleno.
Je
docela škoda, že se Toby Emmerich nevěnuje víc psaní scénářů, protože těch
nápadů má určitě v hlavě víc a trocha originality by se dnes Hollywoodu
hodila.
Co
Frekvenci pomáhá je víceméně "realistický" pohled. Frank a John jsou sice
překvapení, ale svou situaci pochopí dost rychle na to, aby mohli napravit své
chyby. Jim Caviezel do role trochu ošuntělého detektiva, který trpí od mala
ztrátou otce a má problémy s životními změnami, perfektně zapadl. Jeho
John projde během filmu změnou, protože na začátku nemá co ztratit (právě ho opustila přítelkyně, má problémy s alkoholem), a během celé situace
s vysílačkou, díky níž může vyšetřit zločin starý třicet let, se nakopne a
začne znovu žít a mít rád svou práci. Emmerich si tu ve scénáři pohrál i s tím, že každý z nás by chtěl mít možnost změnit svůj život k lepšímu.
Franka
Sullivana si s chutí zahrál Dennis Quaid, který se už tady dostal do
postavení, kdy je skvělý v čemkoliv, co dělá. Frajerský hasič, milující
svou rodinu, který ale má spoustu chyb, jež bude mít možná možnost napravit.
Pěkně
jim sekundují Elizabeth Mitchell jako Julia Sullivan, Andre Braugher jako Johnův
kolega a starý Frankův přítel, Satch Deleon a věčně nedoceněný Noah Emmerich
(bratr Tobyho) v roli Johnova kamaráda Gorda, jemuž se díky Johnovi změní
život.
Frekvence je u nás už
hezky dlouhou dobu na DVD, a byla by škoda toho nevyužít. Je to nenápadný film,
který překvapuje originalitou a je napínavý. A ačkoliv při opakovaném shlédnutí
už trochu ztrácí moment překvapení, dá se sledovat už jen proto, že je to sakra
dobrý film. 80% na čsfd, kde je těžké se komukoliv zavděčit, vlastně mluví samo za sebe.
čsfd, imdb
čsfd, imdb
Žádné komentáře:
Okomentovat