neděle 2. října 2011

Motel smrti (Vacancy, USA, 2007)

Amy a David Foxovi se rozvádějí, protože je ztráta syna nenávratně odcizila. Jsou na cestě to říct svým rodičům, když špatně odbočí a kvůli porouchanému autu skončí na noc v zapadlém motelu uprostřed lesů. Netrvá to dlouho, a oba manželé zjišťují, že se v motelu děje něco divného a za chvíli už bojují o život. Majitel motelu má totiž zvláštní zálibu ve snuff filmech, a Foxovi se mají stát dalšími protagonisty…


Hned na začátku je potřeba upozornit, že kdokoliv vymýšlel název tohoto filmu, by si pobyt v takovém motelu zasloužil. Stejně jako napřiklad u Jezera smrti (v originále Eden Lake), odsuzuje Motel smrti k tomu, že ho v poličce půjčovny/prodejny každý přejde právě kvůli názvu. Film s takovým jménem přece nemůže být dobrý, že? Půjde určitě o nějaký hloupý béčkový horor. Ano, je to béčko, ale jak zkušený divák ví, to nemusí znamenat, že je to špatný film.

Tvůrci Motelu smrti nepředstírají, že točí druhé Osvícení, ale drží se zaběhnutých kolejí – lekačky, nějaká ta krev, vyděšení hrdinové – používají do puntíku atributy hororu, ale hlavně díky pevné režisérské ruce maďarského rodáka Nimróda Antala, to všechno drží pohromadě a my se můžeme příjemně bát.
Antal dokázal vytvořit skvělou atmosféru, téměř vypadlou z jiné doby. Jsme sice v roce 2007, ale díky zatuchlému hotelu, jehož majitel měnil vybavení naposledy ještě v době vietnamské války, a také působivým úvodním titulkům, máme celou dobu pocit, jako bychom se ocitli jindy a jinde. Klaustrofobické atmosféře pomáhají skromné interiéry a jeden exteriér, protože se spolu s Foxovými pohybujeme jen v jednom motelovém pokoji, dvou dalších místnostech a parkovišti před motelem. Krátký úvod na opuštěné temné silnici tomu neubírá nic, jen možná větší sklíčenost, protože tma je všudypřítomná a v tomto případě i děsivá.

Co také odlišuje Motel smrti od dalších béčkových hororů jsou hlavní hrdinové. V případě "vyvražďovaček", které na nás ročně studia chrlí několik, jsou často v hlavních rolích neherci, případně herci mladí, neznámí, kteří musí dobře vypadat a nechat se jen ve správnou dobu zabít.
Tady jsou ale v hlavních rolích Kate Beckinsale a Luke Wilson, kteří se v omezeném destiminutovém úvodu dokážou uvést sympaticky a nenásilně jako mladý pár, který přišel o dítě a hlavně o veškeré životní iluze. Kate Beckinsale dokazuje, že i bez těsného oblečku si umí poradit, a její Amy je sice chladná, odtažitá a otrávená životem, ale přesto s ní soucítíme, protože je to normální ženská z masa a kostí. Beckinsale tu vypadá úplně normálně, jako obyčejná žena, bez příkras a přehnaného make-upu. Zkrátka, i přes její chladné chování je to sympatický člověk, s nímž bychom si v klidu zašli na kafe.
Totéž platí o Davidovi, kterému Luke Wilson dodal přesně to, co umí nejlépe – trochu toho nadhledu, skrývaného rošťáctví, ale na druhou stranu vážnou a skrytou stránku truchlícího otce, který se se ztrátou dítěte vyrovnává po svém.
Tihle dva film táhnou, a až na pár minut je kamera snímá neustále. Sledujeme je jak ve chvíli, kdy se na tmavé silnici uprostřed ničeho hádají, tak v následném boji o život, aby si v nejtěžší chvíli mohli přiznat, že se mají stále rádi, jen je zatraceně těžké žít dál.

Motel smrti je opravdu příkladné béčko – ale v tom nejlepším smyslu. Rková přístupnost dávala obrovské možnosti, Antal se ale rozhodl vsadit spíš na atmosféru a nějakou větší krvavou lázeň tedy nečekejte. Nejbrutálnějších scén se dočkáme jen na kazetách, které Foxovi objeví, a na nichž jsou lidé trápeni a zabíjeni, ale není to nic explicitního.
Paradoxně hlavní slabostí filmu je přece jen absence výraznějšího záporáka. Frank Whaley jako majitel motelu nepůsobí nijak strašidelně, a spíš to vypadá, že se pokouší o kombinaci Steva Buscemiho a Anthonyho Perkinse. Navíc není ve filmu tak dlouho, abychom se ho začali bát, a jeden telefonní hovor a pár slizkých úsměvů do kamery jeho roli taky nepomáhá. Je ale fér přiznat si, že to není jeho vina, protože nedostal dostatek prostoru na to, aby byl víc svůj. Veškerá pozornost se upíná na bojující manželský pár, ale v tomhle případě to asi není vůbec na škodu.

Motel smrti má zhruba 80 minut a uteče jako voda. Po jeho skončení sice za chvíli zapomenete, o čem byl, ale když vám bude ležet někde mezi DVD disky, tak se na něj po nějaké době budete chtít podívat znovu. A to je asi ta nejlepší vizitka, jakou může film mít. 

čsfdimdb

Žádné komentáře:

Okomentovat