pondělí 19. září 2011

Con Air (USA, 1997)

Cameron Poe byl osm let ve vězení za neúmyslné zabití, k němuž došlo, když bránil svou těhotnou ženu před bandou opilců. Teď je na cestě domů v letadle plném vrahů, kteří letadlo unesou. Cameron se rozhodne v letadle zůstat nejen kvůli nemocnému kamarádovi, ale také aby zabránil pozabíjení dozorců. Musí přitom předstírat, že je chladnokrevným vrahem jako ostatní a získat si důvěru hlavně jejich vůdce, Cyruse, který se nezastaví před ničím. Na zemi mezitím na Camerona čeká manželka a dcerka, kterou ještě neviděl. Povede se mu zabránit útěku zločinců a stihnout dceřiny osmé narozeniny?


Je to Nicolas Cage a odpověď je samozřejmě jasná. Cage se v devadesátých letech vezl na vlně úspěšných akčních filmů, považovaných za klasiky – Skála, Tváří v tvář – a Con Air vzniklo v jejich těsném závěsu. Tahle akční lahůdka se nese v duchu pravého Michaela Baye, ačkoliv ho natočil Simon West (Tomb Raider či Generálova dcera), který je popravdě trochu rutinér.
Bayovi tu ale vlastně vzdává čest a ostudu mu nedělá, hlavně proto, že ho producentsky zaštiťuje Jerry Bruckheimer. Dostal pro svůj první film lahůdkové obsazení, takže vedle Cage se tu v rolích vrahů objevuje John Malkovich, Danny Trejo, Ving Rhames a tradiční atribut Bayových filmů, Steve Buscemi. Zástupce práva pak zvládli perfektně neobvykle obsazení John Cusack a Colm Meaney.

Con Air je hodně přepísklý akční film, o tom není pochyb, ale funguje to výborně. Zatímco taková Skála se odehrávala v místnostech a tunelech, Con Air je víceméně ve vzduchu a velká část akce se přesouvá na malé letiště uprostřed pouště a částečně do Las Vegas.
Závěr je nepatrně natahovaný, ale to spíš proto, že si každý jednotlivý záporák zaslouží pozornost a samostatný konec.
Nicolas Cage se tu nepouští do žádného velkého herectví, nesnaží se ani přehrávat nebo dělat šílené grimasy, ale tváří se celou dobu víceméně stejně naštvaně a odhodlaně. Sympaticky se uvede v úvodu jako manžel a budoucí otec, bývalý voják, který byl jen ve špatnou dobu na špatném místě (a narazil na trojici kreténů). To nám pomůže jeho postavu patřičně představit a není nám pak jako divákům jedno, co se mu stane, protože mu od začátku fandíme. Ale ačkoliv je tu hlavní postavou on, velkou část filmu si pro sebe kradou i ostatní. John Malkovich zahrál svého Cyruse Viruse přímo lahůdkově – přesně jako vraha bez svědomí, ale s velkou inteligencí, jasným úsudkem a chladnou hlavou. Podlinie Stevea Buscemiho, který, ač představen jako vrah malých dětí, je tak mimoňský a říká jednoduché věci tak pěkně komplikovaně, že mu vlastně fandíme z úplně jiného důvodu.
V rolích mužů zákona si v Con Air pro sebe zabrali několik parádních scén John Cusack a Colm Meaney. Cusack jako vzdělaný a rozumný maršál se s horkokrevným, téměř "kovbojsky" působícím Meaneym neustále hádají, jejich postupy se rozcházejí, a přesto jejich společné scény jakoby vypadly z nejlepších buddy movies. Je škoda, že někoho nenapadlo dát tyhle dva dohromady v samostatném filmu. John Cusack tady dělá věci jako střílení, padání, utíkání před výbuchy, tedy přesně to, na co u něj nejsme zvyklí a ono mu to paradoxně velmi sedlo. Colm Meaney od svých tradičních rolí otců a pracujících mužů také uhnul jinam a spolu tvoří skvělou nesourodou dvojici.

Jediným problémem Con Air pak tedy zůstává trochu kolísavé tempo, a ačkoliv jsou akční scény výborné, přece jen tomu do Skály něco chybí. Možná jsou to náhodné skoky mezi akcí a dialogy, které si dohromady úplně nerozumí a uměle vytvořený patos při setkání Poea s rodinou, ale to je asi tak všechno. Con Air už s několikrát zmíněnou Skálou (to srovnání se tu přímo nabízí) a ostatními patří k akční klasice a dá se na ni koukat pořád – každý si tam totiž najde to svoje, a to se počítá.

Žádné komentáře:

Okomentovat