středa 9. listopadu 2011

Truman Show (USA, 1998)

Truman Burbank žije ve městečku Sea Haven, kde se všichni usmívají, mají se rádi, ale podivně se chovají. Zvláštního chování si Truman ale nikdy nevšimne, protože tu žije od narození a jinde nebyl. Důvod divného světa kolem Trumana je ten, že ho ještě před narozením adoptovala televizní společnost, a s ní tvůrce televizní reality show, Christof, který řídí celý jeho život. Shodou několika okolností se ale Trumanovi začne zdát, že něco přece jen není v pořádku, a pustí se do pátrání po tom, cože se to kolem něj vlastně děje…


Těžko říct, kdy se objevilo slovo reality show, ale dnešní šílený svět médií je v Truman Show téměř vizionářsky perfektně převeden na plátno mistrovskou rukou režiséra Petera Weira. Ten se rozhodl zariskovat a obsadit tehdy čistě komediálně založeného Jima Carreyho, a spolu natočili film, jenž dodnes figuruje v žebříčcích nejoblíbenějších/nejlepších filmů (včetně naší ČSFD), ale přitom ho obyčejný divák, nesledující zblízka filmové dění, téměř nezná. A ono jde opravdu o jeden z nejlepších filmů vůbec.
U jen málo filmů se dá říct, že jde o "čistou filmařinu" nebo "dokonalou ukázku filmového umění", ale o filmech Petera Weira se to říká velmi často. Vždyť například jeho Společnost mrtvých básníků posadí na zadek kdekoho i dvacet let od jeho vzniku (i tady tehdy Weir obsadil do vážné role komika, Robina Williamse). Jedním ze scénáristů a producentů byl Andrew Niccol, který je na mix drama/sci-fi/satira jedním z nejlepších.
Napsat, že je nějaký film perfektní, je pro každého autora, pokoušejícího se napsat recenzi či doporučení odsouzení k tomu, aby film jen chválil, ale v případě Truman Show to ani jinak nejde.
Peter Weir vede Jima Carreyho zkušeně jeho první skutečnou vážnou rolí, v níž tehdy Carrey překvapil a zabodoval. Proč se později opět pustil do komedií, je asi otázka pro někoho jiného, ale i přes jeho role ve Věčném svitu neposkvrněné mysli nebo Majestic (o tom někdy příště), se nikdy nestal čistě dramatickým hercem, což je obrovská škoda.
Truman Show hraje všechno – od nadšeného, šťastného manžela až po emocionální trosku. Celou dobu ví, že se něco děje – už jen náznaky, kdy dělá něco, co by normálně nikomu nevadilo, ale on cítí, že by to dělat neměl a tak to dělá potají (vytrhávání stránek z časopisů), zahraje jen změnou postoje či svěšením ramen.
Jeho závěrečná konfrontace s Christofem je brilantní, a trvající téměř dvacet minut.
Christof, producent a tvůrce show, je vlastně hodně zvrácená otcovská figura, kterou Truman sice nezná, ale sám Christof se do ní velmi vžívá. Považuje ale Trumana za svůj majetek a někoho, s kým může manipulovat, a ne s jako živým člověkem. Ed Harris byl za svou roli po právu nominován na Oscara, protože i přes to, že hrál chladnokrevného producenta, toužícího hlavně po sledovanosti, ho dost těžko můžeme nenávidět. Není to nějaký čistokrevný záporák či padouch, a téměř až do samého závěru se dají jeho úmysly pochopit.

Sea Haven ve filmu představuje zdánlivě dokonalý svět, a přitom je to jen kulisa postavená jako obrovské divadelní studio, kde se každý může cítit bezpečně, protože se ho okolní dění netýká. Všichni kolem Trumana vědí, co se děje a své role hrají přesvědčivě, či působí jako vypadlí z reklamních časopisů na bydlení. V tomhle ohledu asi vede výborná Laura Linney, hrající herečku Hannah Gill, v Truman Show představující Trumanovu manželku Meryl. Matoucí? A co teprve pro chudáka Trumana, jehož celý život obklopují lidi, pro které je to celé jen hra a živobytí, a lásku a náklonnost k němu jen předstírají. Laura Linney hraje nepříliš dobrou herečku, jejíž scény afektovanosti a nutnosti "product placementu" v naprosto nevhodných situacích, jsou vtipné a nádherně přehrávané. Předstírat přehrávání chce velmi dobrého herce, aby to nepůsobilo křečovitě, ale bylo to zábavné, a aby divák pochopil, že ve skutečnosti to takhle nefunguje.
V jedné ze svých věčných vedlejších rolí se objevuje Noah Emmerich, který hraje Trumanova nejlepšího kamaráda Marlona, a jde o "dětskou hvězdu", která s Trumanem v seriálu vyrůstala. Emmerich je ale od podstaty sympaťák, má vděčnější roli (nehraje herecké afektované poleno) a i se zdá, že mu na Trumanovi opravdu záleží. Ne ale natolik, aby mu řekl pravdu.
Ač se film Truman Show odehrává podle indicií v blízké budoucnosti (tedy dnes), samotný seriál s Trumanem v hlavní roli je jakoby stylizovaný někam do 50. let. Pokusy o skrytou reklamu jsou velmi nápadné (uprostřed manželské hádky z Meryl vypadne, že by jí měl Truman připravit skvělé kakao, a totálně ho tím zmate a ještě víc rozčílí), stejně tak jako barevnost, přehnanost a atmosféra celého místa. Všechno se zdá být na povrchu perfektní, ale každý něco skrývá pod reklamním úsměvem.
V televizi dění ve fiktivním městečku sleduje Sylvie v podání Nataschi McElhone, jež kdysi v seriálu hostovala a do Trumana se zamilovala. A on do ní. Jenže jejich lásce nepřál Christof ani televize, a tak tráví svůj veškerý čas tím, že se snaží upozornit na nespravedlivé chování vůči Trumanovi a doufá, že jednou budou moct být spolu.

Scénář, režie, herci, hudba, atmosféra, satirické vidění světa médií, jenž se jen pár let po odvysílání filmu v kinech změnil přesně v karikaturu sebe sama, to všechno tvoří parádní mozaiku jednoho z nejlepších filmů vůbec. Truman Show upozornil na to, že lidem už nebudou stačit fiktivní příběhy, ale budou chtít stále víc – realitu nebo alespoň předstíranou realitu. Reklama bude platit všechno, a levné zápletky psané na koleně porazí kvalitní příběhy. Jistě, dnes, když existuje plno kvalitních seriálů, v mnoha ohledech kvalitnějších než filmů (pomyslná poklona směrem k HBO, AMC a Showtime), není všechna kritika směrem k televizi fér. Reklamy je ale víc než dřív, je všude, a reality show? O tom tu přece nemusím psát, protože o "hvězdách" z těchto show se denně píše všude. Jakoby tihle lidé, co se v životě dokázali tak akorát pozvracet v televizi, někoho zajímali.
Truman Show to zkrátka odhadli a vlastně je jen otázkou času, kdy se nějaká podobná věc v televizi opravdu objeví…

Žádné komentáře:

Okomentovat